האושפיזין של חג הסוכות

 

כולנו שמענו על האושפיזין האמורים לבקר בסוכות שלנו בחג זה

  • על-פי הקבלה הם באים להתארח בסוכותיהם של בני ישראל במהלך שבעת ימי חג הסוכות.
  • בכל יום מגיע לסוכה, על פי המסורת, "אורח" אחד מן השבעה, ואליו מתלווים שאר האורחים. כל האושפיזין הם דמויות תנ"כיות מן ההיסטוריה היהודית:

אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון ודוד

  • יש מנהג להזמין את שלמה המלך כאורח שמיני בחג שמיני עצרת

המנהג הוא להזמין את הדמות הספציפית יחד עם האורחים האחרים ע"י נוסחה קבלית, ארמית אשר בה מכריזים: "היכנסו אורחים עליונים וקדושים, היכנסו אבותינו העליונים הקדושים, לישב בצל האמונה" (צל האמונה הוא כינוי קבלי לסוכה). ולאחר מכן מזמינים את האורח של אותו היום, ועמו את כל שאר האורחים

על פי הקבלה כל דמות שמבין שבעת האושפיזין מסמלת מידה או תכונה המיוחסת אליה, שהיא אחת מבין שבע הספירות התחתונות:

אברהם – חסד

יצחק – גבורה

יעקב – תפארת

משה – נצח

אהרון – הוד

יוסף – יסוד

דוד – מלכות

בעידן אשר בו שמים דגש על השוויון, יש מנהג לצרף דמויות נשיות לשבעה האושפיזין המסורתיים:

רות (הכלה המסורה), שרה (אשתו של אברהם ואם קדושה), רבקה (דורשת האל), מרים (נביאה ומקור המעיין), דבורה (נביאה ושופטת ישראל), תמר (הצדקנית ונושאת המשיח) ורחל (האם הבוכה על בניה)

לפי דברי ספר הזוהר, מנת האוכל של האושפיזין שייכת לעניים, ומי שלא מזמין עניים לסוכה – האושפיזין קמים ויוצאים מסוכתו