פרשת ואתחנן

 

4 פצועים מפיגוע השנאה במצעד הגאווה עדיין מאושפזים, מצבם של שניים קשה. לא מזמן כתב המפגע:

" חובה על כל יהודי למסור נפשו למכות ולמאסר ולעמוד אפילו לסכנה ולהתחבר יחדיו לעצור ולבטל את חילול השם הגדול למען קדושת שמו יתברך".

בסביבות השעה שתיים הבוקר השליכו רעולי פנים בקבוקי תבערה לשני בתים בכפר דומא ליד שכם. תינוק נספה, אמו ואחיו בן ה-4 נפצעו אנושות. האבא נפצע קשה. על קירות הבית רוסס "נקמה ו"יחי המלך המשיח"

וכל זה מסביב לט"ו באב, יום האהבה, אשר בו, ע"פ המשנה "בנות ירושלם (היו) יוצאות בכלי לבן שאולין שלא לבייש את מי שאין לו

ודווקא בספרי הקבלה, המוסר והחסידות מצוין יום זה כְיום תחילה וראש לימי הדין. ולכן חסידים, ואנשי מעשה, היו מתחילים לעשות כבר בו את חשבון הנפש, וכן לאחל את ברכת ה"כתיבה וחתימה טובה" העולה בגימטריא כמניין המילים "חמשה עשר באב"

ומעשי הזוועה נעשו בסוף השבוע אשר התחיל עם צום תעשה באב המציין את חורבן בתי המקדש, וראוי לציין שעל פי תלמוד בבלי מסכת יומא מקדש שני חרב מפני שהיתה בו שנאת חנם.

והאירועים הנוראים האלה התרחשו בשבוע אשר בו אנו קוראים את פרשת ואתחנן, אשר בה נמצא הנוסח השני של עשרת הדיברות הכולל, כמובן, את הדיבר השישי "לא תרצח"

  • כתוב במדרש פסיקתא רבתי: "'לא תרצח' כנגד 'אנכי'. אמר הקדוש ברוך הוא: אם רצחת, מעלה אני עליך כאילו [אתה] ממעט הדמות."

ובנוסף לכך ביום האהבה נמצאת בפרשת השבוע 'קריאת שמע' הכוללת את המצווה "ואהבת את ה' אלוהיך"

  • בתלמוד ירושלמי מסכת סוטה יש התייחסות לעובדה שאנו אמורים גם לאהוב וגם לירא את ה': "כתוב אחד אומר [דברים ו ה] 'ואהבת את י"י אלהיך' וכתוב אחד אומר [שם יג] 'את י"י אלהיך תירא ואותו תעבוד'. עשה מאהבה ועשה מיראה. עשה מאהבה. שאם באת לשנוא, דע שאַת אוהב, ואין אוהב שונא. עשה מיראה. שאם באת לבעט אין ירא מבעט."

המצווה לאהוב אינה שכיחה בתורה. הרי אי אפשר לצוות אהבה. היא מופיעה רק שלוש פעמים:  "ואהבת את רעך כמוך", "ואהבתם את הגר" ו "ואהבת את ה' אלוהיך".

  • המסע אל האהבה במקרא אינו פשוט. אין זו האהבה הספונטנית, הבאה בקלות מהלב. זוהי דווקא האהבה שנולדת מהמקומות הקשים.
  • קל מאוד לשנוא את "האחר" ו"השונה", אלא דווקא כלפי אלה אנו מצווים להפגין אהבה – לא אהבה רומנטית אלא אהבה המתבטאת במעשים

בנוגע ליהודים הקיצוניים הסבורים שהם פועלים בשם תורת ישראל, עלינו להזכיר להם שדרכי התורה הן "דַרְכֵי־נֹ֑עַם וְֽכָל־נְתִ֖יבֹתֶ֣יהָ שָׁלֽוֹם"