פרשת משפטים

אפשר לראות בפרשתנו, פרשת משפטים, את ההמשך למה שנאמר בעשרת הדיברות אשר נמצאים בפרשה הקודמת, פרשת יתרו.

פרשתנו כוללת מצוות רבות כמו למשל:

"לֹ֥א תַטֶּ֛ה מִשְׁפַּ֥ט אֶבְיֹנְךָ֖ בְּרִיבֽוֹ."

"וְשֹׁ֖חַד לֹ֣א תִקָּ֑ח כִּ֤י הַשֹּׁ֙חַד֙ יְעַוֵּ֣ר פִּקְחִ֔ים וִֽיסַלֵּ֖ף דִּבְרֵ֥י צַדִּיקִֽים."

"כִּ֣י תִפְגַּ֞ע שׁ֧וֹר אֹֽיִבְךָ֛ א֥וֹ חֲמֹר֖וֹ תֹּעֶ֑ה הָשֵׁ֥ב תְּשִׁיבֶ֖נּוּ לֽוֹ."

אך אולי המצווה המרכזית ביותר בכל הפרשה היא המצווה "וְגֵ֖ר לֹ֣א תִלְחָ֑ץ וְאַתֶּ֗ם יְדַעְתֶּם֙ אֶת־נֶ֣פֶשׁ הַגֵּ֔ר כִּֽי־גֵרִ֥ים הֱיִיתֶ֖ם בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם."

  • כאן לא מדובר במה שנקרא "גר צדק" אלא ב"גר תושב"
  • שימו לב לשימוש במלים "לֹ֣א תִלְחָ֑ץ". זה מזכיר לנו את היחס של המצרים כלפינו כשכתוב: "הִנֵּ֛ה צַעֲקַ֥ת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל בָּ֣אָה אֵלָ֑י וְגַם־רָאִ֙יתִי֙ אֶת־הַלַּ֔חַץ אֲשֶׁ֥ר מִצְרַ֖יִם לֹחֲצִ֥ים אֹתָֽם."

אנו אמורים לדעת את נפש הגר, כי היינו לעתים כל-כך קרובות גרים בעצמנו בארץ לא לנו

  • על פי התלמוד מסכת בבא מציעא התורה מזהירה בלא פחות משלושים וששה מקומות ביחס לגר
  • אין מצווה אחרת שהתורה חוזרת עליה פעמים כל-כך רבות

זה לא רק "כִּֽי־גֵרִ֥ים הֱיִיתֶ֖ם בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם" אלא מפני שלאורך כל ההיסטוריה היינו תמיד ה- outsider שאינו שייך

  • אברהם אבינו נוטש את ביתו בחרן והולך לארץ כנען
  • יעקב עוזב את ארץ כנען ושוהה שנים רבות אצל דודו לבן אשר ניצל אותו
  • יוסף מבלה את רוב שנות חייו במצרים, ולמרות המעמד הרם שאליו הוא הגיע כתוב "וַיָּשִׂ֥ימוּ ל֛וֹ לְבַדּ֖וֹ וְלָהֶ֣ם לְבַדָּ֑ם וְלַמִּצְרִ֞ים הָאֹכְלִ֤ים אִתּוֹ֙ לְבַדָּ֔ם כִּי֩ לֹ֨א יוּכְל֜וּן הַמִּצְרִ֗ים לֶאֱכֹ֤ל אֶת־ הָֽעִבְרִים֙ לֶ֔חֶם."
  • בחודש מרץ לפני חמש מאות שנה הוקם הגטו הראשון בוונציה והשאר ידוע

ובכל זאת כתבה נחמה ליבוביץ:

"לא די בעבר של גרות ועבדות ובזכר שפלותך כדי למנוע השתלטות על גרים בארצך, לאחר שיצאת מגרות והגעת לעצמאות…. הלא נראה לעתים שהשנאה  והבוז וההשפלה שסבלה נפש האדם הפרטית או הקיבוצית בנעוריה איננה מונעת ממנה להתייחס ביחס דומה לזולת בעת היכולת. ויש אשר עוּבדַת היותך בנעוריך גר ונלחץ – דווקא היא תמריץ אותך למצוא פורקן לנפשך בשעבוד הזולת הנתון עתה לְמַרוּתך."

כשמדינות באירופה סוגרות את גבולותיהן מפני מהגרים ופליטים ראוי גם לציין את מה שנכתב אצלנו בַבמה הביקורתית "העוקץ" בחודש נובמבר לשעבר:

"בית המשפט קיבל השבוע החלטה שכופה על פליטים ומבקשי מקלט עזיבה ״מרצון״. האפשרות השנייה היא כליאה. אלא שתוצאותיה של אותה עזיבה מרצון הן לרוב תלאות וייסורים רבים, וההסכמים של ישראל עם אותן מדינות אליהן מגיעים הפליטים נותרים חסויים."

" וְאַתֶּ֗ם יְדַעְתֶּם֙ אֶת־נֶ֣פֶשׁ הַגֵּ֔ר כִּֽי־גֵרִ֥ים הֱיִיתֶ֖ם בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם."