מלכת אסתר

מחר נקרא את מגילת אסתר, סיפור יוצא דופן בתנ"ך

  • הוא מתרחש בגלות ולא בארץ ישראל
  • היהודים נשארים בסיר הבשר בשושן ומתבוללים
  • האלוהים המלווה אותנו לכל אורך התנ"ך לא נמצא במגילה אלא אם נראֶה רמז לנוכחותו בַמלים של מרדכי "רֶ֣וַח וְהַצָּלָ֞ה יַעֲמ֤וֹד לַיְּהוּדִים֙ מִמָּק֣וֹם אַחֵ֔ר"

יש רק גיבורה אחת בכל הסיפור והיא אסתר. בְשבוע זה אשר בו ציינו את יום האישה הבינלאומית ראוי שנזכור את המחיר שאסתר שילמה על מנת להציל את עמה. אפשר לראות בה כעֵין חנה סנש בזמנה, שהיא סמל לאידאליזם ולהקרבה עצמית

  • מגילת אסתר מספרת לנו שהיא היתה "יְפַת־תֹּ֙אַר֙ וְטוֹבַ֣ת מַרְאֶ֔ה", מלים המזכירות לנו את התיאור של שרי ושל רחל אמותינו
  • ומרדכי שהיה לה לאב לא עשה לה הנחות אלא הפעיל לחץ רגשי עליה בַמלים: "אַל־תְּדַמִּ֣י בְנַפְשֵׁ֔ךְ לְהִמָּלֵ֥ט בֵּית־הַמֶּ֖לֶךְ מִכָּל־הַיְּהוּדִֽים…. וְאַ֥תְּ וּבֵית־אָבִ֖יךְ תֹּאבֵ֑ד"
  • ולכן מסכימה אסתר ללכת אל האיש שהיא אנוסה לו, ולבוא אליו מרצונה ולהשתמש בגופה בכדי לנסות להציל את עמה, ואולי גם למות.
  • "וּבְהַגִּ֣יעַ תֹּר־אֶסְתֵּ֣ר בַּת־אֲבִיחַ֣יִל דֹּ֣ד מָרְדֳּכַ֡י אֲשֶׁר֩ לָקַֽח־ל֨וֹ לְבַ֜ת לָב֣וֹא אֶל־הַמֶּ֗לֶךְ לֹ֤א בִקְשָׁה֙ דָּבָ֔ר…. וַתִּלָּקַ֨ח אֶסְתֵּ֜ר אֶל־הַמֶּ֤לֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ֙…. וַיֶּאֱהַ֨ב הַמֶּ֤לֶךְ אֶת־אֶסְתֵּר֙ מִכָּל־הַנָּשִׁ֔ים וַתִּשָּׂא־חֵ֥ן וָחֶ֛סֶד לְפָנָ֖יו מִכָּל־הַבְּתוּלֹ֑ת וַיָּ֤שֶׂם כֶּֽתֶר־מַלְכוּת֙ בְּרֹאשָׁ֔הּ."
  • אסתר קיבלה מעמד כמלכה, אך בסוף היא הייתה לבד. לא היה שָם איש איתה בארמון. איש לא היה יכול להאשים אותה אם היא היתה בוחרת להציל את חייה ולא להסתכן.

אנו לא יודעים רבות על מה שקרה לאסתר לאחר מכן

  • כתוב בספר חגי:

"בִּשְׁנַ֤ת שְׁתַּ֙יִם֙ לְדָרְיָ֣וֶשׁ הַמֶּ֔לֶךְ בַּחֹ֙דֶשׁ֙ הַשִּׁשִּׁ֔י בְּי֥וֹם אֶחָ֖ד לַחֹ֑דֶשׁ הָיָ֨ה דְבַר־ה' בְּיַד־חַגַּ֣י הַנָּבִ֗יא: הַעֵ֤ת לָכֶם֙ אַתֶּ֔ם לָשֶׁ֖בֶת בְּבָתֵּיכֶ֣ם סְפוּנִ֑ים וְהַבַּ֥יִת הַזֶּ֖ה חָרֵֽב?…. כֹּ֥ה אָמַ֖ר ה' צְבָא֑וֹת שִׂ֥ימוּ לְבַבְכֶ֖ם עַל־דַּרְכֵיכֶֽם. עֲל֥וּ הָהָ֛ר וַהֲבֵאתֶ֥ם עֵ֖ץ וּבְנ֣וּ הַבָּ֑יִת."

  • מדובר בדָרְיָ֣וֶשׁ השני שחידש את בניית בית המקדש השני. על פי חז"ל היה דָרְיָ֣וֶשׁ בנם של אסתר ושל אחשוורוש
  • כתוב במדרש: "אמר רבי יהודה ברבי סימון: דָרְיָ֣וֶשׁ האחרון בנה של אסתר היה. טהור מאמו וטמא מאביו"
  • אבל לפי הסוד דָרְיָ֣וֶשׁ לא היה הבן של אסתר אלא הבן של השדה. האר"י כתב שעל ידי שמות אסתר הייתה משביעה שדה שהייתה מתלבשת בדמותה ונשלחת לאחשוורוש. כלומר היו לה שיטות כיצד להינצל מהבעייתיות של המצב

בכל-מקרה, אסתר היא דמות טראגית אך גם אמיצה, אשר היתה מוכנה להקריב את חייה האישיים לטובת עתיד עמה