נישואי תערובת ורות – דבר תורה

 

 

האם שמעתם על מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן? אלה היו כמובן בניהם של אלימלך ונעמי

  • שמות מוזרים. לא במקרֶה קיבלו שמות כאלה
  • מסכת בבא בתרא טוענת: "שעשו גופן חולין, וכליון – שנתחייבו כְלָיָה לַמקום" –  הם נענשו במוות
  • למה זה הגיע להם? התלמוד מוסיף: "גדולי הדור היו ופרנסי הדור היו, ומפני מה נֶעֱנשו? מפני שיצאו מאָרָץ לחוצה לארץ"
  • בתקופה זו, כשהשמיים אינם פתוחים, מעניין לקרוא מה שכתב הרב עובדיה יוסף על נסיעות לחו"ל: "אין יוצאים מארץ ישראל לחוץ לארץ אלא ללמוד תורה ולישא אישה"!

אך יש פירוש אחר על סיבת מותם של מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן. הרי כתוב: "שעשו גופן חולין"

  • כתב הרב שמואל אליעזר הלוי איידלס (פולין, מאה- 16): "שנשאו להם נשים מואביות נכריות"

יש נטייה לחשוב על נישואי תערובת כתופעה חדשה, אך היא ליוותה את עם ישראל לאורך כל ההיסטוריה

  • כבר כתוב בספר דברים: "וְלֹ֥א תִתְחַתֵּ֖ן בָּ֑ם בִּתְּךָ֙ לֹא־תִתֵּ֣ן לִבְנ֔וֹ וּבִתּ֖וֹ לֹא־תִקַּ֥ח לִבְנֶֽךָ. כִּֽי־יָסִ֤יר אֶת־בִּנְךָ֙ מֵֽאַחֲרַ֔י וְעָבְד֖וּ אֱלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֑ים"
  • ובתקופתו של עזרא הסופר נאמר: "כִּֽי־נָשְׂא֣וּ מִבְּנֹֽתֵיהֶ֗ם לָהֶם֙ וְלִבְנֵיהֶ֔ם וְהִתְעָֽרְבוּ֙ זֶ֣רַע הַקֹּ֔דֶשׁ בְּעַמֵּ֖י הָאֲרָצ֑וֹת"
  • כמו-כן הֵעִיר נחמיה: "גַּ֣ם בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֗ם רָאִ֤יתִי אֶת־הַיְּהוּדִים֙ הֹשִׁ֗יבוּ נָשִׁים֙ אַשְׁדֳּדִיּ֔וֹת עַמֳּנִיּ֖וֹת מוֹאֲבִיּֽוֹת. וּבְנֵיהֶ֗ם חֲצִי֙ מְדַבֵּ֣ר אַשְׁדּוֹדִ֔ית וְאֵינָ֥ם מַכִּירִ֖ים לְדַבֵּ֣ר יְהוּדִ֑ית וְכִלְשׁ֖וֹן עַ֥ם וָעָֽם"

כל זה מתנגש עם ההוראה המפורשת בספר דברים: "לֹֽא־יָבֹ֧א עַמּוֹנִ֛י וּמוֹאָבִ֖י בִּקְהַ֣ל יה' גַּ֚ם דּ֣וֹר עֲשִׂירִ֔י לֹא־יָבֹ֥א לָהֶ֛ם בִּקְהַ֥ל ה' עַד־עוֹלָֽם"

התורה מביאה שני נימוקים לַחומרה המיוחדת בעמון ומואב: נימוק ראשון – מכיוון שהם לא קיבלו את פני ישראל בלחם ובמים כאשר הם עברו לידם בדרכם לארץ, והשני – ניסיונם (הכושל) לקלל את ישראל באמצעות בלעם

מדרש איכה רבה נותן נימוק נוסף:

"בשעה שנכנסו שונאים לבית המקדש נכנסו עמונים ומואבים עמהם, והיו הכול רצין לבוז כסף וזהב, ועמונים ומואבים רצין לבוז את התורה, כדי לעקור. לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה'"

אז איך זה אם כן שנכנסת רות המואבייה לַתנ"ך שלנו?

על פי חז"ל המצווה "לֹֽא־יָבֹ֧א עַמּוֹנִ֛י וּמוֹאָבִ֖י בִּקְהַ֣ל יה'" מתייחסת לַגברים בלבד. ולכן רות הייתה יכולה לומר "עַמֵּ֣ךְ עַמִּ֔י וֵאלֹהַ֖יִךְ אֱלֹהָֽי" ועל פי המלים האחרונות של מגילת רות מצאצאיה יבוא המשיח בן דוד