פרשת בהעלותך

פרשת בהעלותך הנה גדושת חומר. היא מתחילה עם הדלקת הנרות מול המנורה:

"דַּבֵּר֙ אֶֽל־אַהֲרֹ֔ן וְאָמַרְתָּ֖ אֵלָ֑יו בְּהַעֲלֹֽתְךָ֙ אֶת־הַנֵּרֹ֔ת אֶל־מוּל֙ פְּנֵ֣י הַמְּנוֹרָ֔ה יָאִ֖ירוּ שִׁבְעַ֥ת הַנֵּרֽוֹת."

  • מה בדיוק המשמעות של המלים "בְּהַעֲלֹֽתְךָ֙ אֶת־הַנֵּרֹ֔ת"? מסביר רש"י בפריושו:

"על שם שהלהב עולֶה, כתוב בהדלקתן לשון עלייה, שצריך להדליק עד שתהא שַלהֶבֶת עולָה מֵאֵלֶיה."

פרשתנו מתעסקת בין היתר בהתנגדות שאיתה משה רבנו היה צריך להתמודד. זה מתחיל עם האספסוף אשר התלוננו:

"מִ֥י יַאֲכִלֵ֖נוּ בָּשָֽׂר. זָכַ֙רְנוּ֙ אֶת־הַדָּגָ֔ה אֲשֶׁר־נֹאכַ֥ל בְּמִצְרַ֖יִם חִנָּ֑ם אֵ֣ת הַקִּשֻּׁאִ֗ים וְאֵת֙ הָֽאֲבַטִּחִ֔ים וְאֶת־הֶחָצִ֥יר וְאֶת־ הַבְּצָלִ֖ים וְאֶת־הַשּׁוּמִֽים."

  • איך זה בדיוק מתיישב עם הפסוק בספר שמות:"וַיְמָרְר֨וּ אֶת־חַיֵּיהֶ֜ם בַּעֲבֹדָ֣ה קָשָׁ֗ה בְּחֹ֙מֶר֙ וּבִלְבֵנִ֔ים וּבְכָל־עֲבֹדָ֖ה בַּשָּׂדֶ֑ה אֵ֚ת כָּל־עֲבֹ֣דָתָ֔ם אֲשֶׁר־ עָבְד֥וּ בָהֶ֖ם בְּפָֽרֶךְ"?
  • כל-כך קל עם השנים להפוך את העבר לוורוד ולהתעלם מהחוויות הבלתי נעימות שהיינו מעדיפים לשכוח!

כתוצאה מהתלונות של בני ישראל, ביקש משה לפרושׁ:

"לֹֽא־אוּכַ֤ל אָנֹכִי֙ לְבַדִּ֔י לָשֵׂ֖את אֶת־כָּל־הָעָ֣ם הַזֶּ֑ה כִּ֥י כָבֵ֖ד מִמֶּֽנִּי. וְאִם־כָּ֣כָה׀ אַתְּ־עֹ֣שֶׂה לִּ֗י הָרְגֵ֤נִי נָא֙ הָרֹ֔ג."

  • אפשר להבין את משה. הוא היה כבר זקן. אך תשובתו של האל היתה יצירתית ובונָה:

"אֶסְפָה־לִּ֞י שִׁבְעִ֣ים אִישׁ֘ מִזִּקְנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ … וְאָצַלְתִּ֗י מִן־הָר֛וּחַ אֲשֶׁ֥ר עָלֶ֖יךָ וְשַׂמְתִּ֣י עֲלֵיהֶ֑ם וְנָשְׂא֤וּ אִתְּךָ֙ בְּמַשָּׂ֣א הָעָ֔ם וְלֹא־תִשָּׂ֥א אַתָּ֖ה לְבַדֶּֽךָ."

אך המכה הכי קשה שקיבל משה היתה מאֶחָיו מרים ואהרן:

"וַתְּדַבֵּ֨ר מִרְיָ֤ם וְאַהֲרֹן֙ בְּמֹשֶׁ֔ה עַל־אֹד֛וֹת הָאִשָּׁ֥ה הַכֻּשִׁ֖ית אֲשֶׁ֣ר לָקָ֑ח כִּֽי־אִשָּׁ֥ה כֻשִׁ֖ית לָקָֽח."

  • לא ברור שהיה מדובר באמירה גזענית, אלא אולי תגובה מתוך קנאה. אמר רש"י: "האשה הכושית – מגיד שהכל מודים ביפיה, כשם שהכל מודים בשַחֲרוּתו של כושי…. כושית – בגימטריא יפת מראה."
  • אך יש פירוש אחר לחלוטין לְמַה שעמד מאחורי תלונתם של מרים ואהרן. כתב רש"י: "כושית לקח – ועתה גֵרשה." הוא ביסס טענה זו על מה שכתוב במדרש ספרי: "ותדבר מרים ואהרן במשה, מנין היתה מרים יודעת שפירש משה מפִרְיָה ורִבְיָה? אלא שראתה את צפורה שאינה מתקשטת בתכשיטי נשים. אמרה לה: מה לך שאין את מתקשטת בתכשיטי נשים" אמרה לה: אין אחיך מקפיד בַדָבָר. לכך ידעה מרים ואמרה לאחִיה ושניהם דִברו בו."
  • משה היה כל-כך עסוק בעבודתו כמנהיג שהוא שכח את חובותיו כלפי אשתו.
  • בעולם אשר בו אנו משועבדים לעבודתנו, לאינטרנט ולטלפונים החכמים שלנו יש גם בָזה מוּסר הַשְׂכֵּל