פרשת וירא – דבר תורה

 

פרשת השבוע הנה מלאת חומר

  • היא מתחילה עם הסיפור על שלושת האנשים אשר ביקרו את אוהלו של אברהם אבינו ובישרו לו: "וְהִנֵּה־בֵ֖ן לְשָׂרָ֣ה אִשְׁתֶּ֑ךָ"
  • לאחר מכן אנו קוראים על סדום ועמורה: "וַיֹּ֣אמֶר ה' זַעֲקַ֛ת סְדֹ֥ם וַעֲמֹרָ֖ה כִּי־רָ֑בָּה וְחַ֨טָּאתָ֔ם כִּ֥י כָבְדָ֖ה מְאֹֽד" – כַידוע, ניסה אברהם להיות סנגורם באומרו: "אוּלַ֥י יֵ֛שׁ חֲמִשִּׁ֥ים צַדִּיקִ֖ם בְּת֣וֹךְ הָעִ֑יר הַאַ֤ף תִּסְפֶּה֙ וְלֹא־תִשָּׂ֣א לַמָּק֔וֹם לְמַ֛עַן חֲמִשִּׁ֥ים הַצַּדִּיקִ֖ם אֲשֶׁ֥ר בְּקִרְבָּֽהּ"
  • אותו אברהם, אשר כל-כך דאג לתושבי סדום ועמורה, ייזום תרמית ויאמר לאבימלך מלך גרר ששרה היא אחותו, ויתן לו לקחת אותה לארמונו על מנת להציל את נפשו ממות. לאחר מכן יאמר אבימלך: "מֶֽה־עָשִׂ֤יתָ לָּ֙נוּ֙ וּמֶֽה־חָטָ֣אתִי לָ֔ךְ כִּֽי־הֵבֵ֧אתָ עָלַ֛י וְעַל־ מַמְלַכְתִּ֖י חֲטָאָ֣ה גְדֹלָ֑ה מַעֲשִׂים֙ אֲשֶׁ֣ר לֹא־יֵֽעָשׂ֔וּ עָשִׂ֖יתָ עִמָּדִֽי" – מסתבר שרִגְשות המצפון שהיו לאבימלך היו יותר מפותחים מאלה של אברהם!
  • לאחר מכן יוולד יצחק, ואברהם ישתף פעולה עם שרה בגירושם של הגר וישמעאל לַמדבר
  • ואם זה לא היה מספיק, פרשתנו גם כוללת את עקידת יצחק: "וַיִּשְׁלַ֤ח אַבְרָהָם֙ אֶת־יָד֔וֹ וַיִּקַּ֖ח אֶת־הַֽמַּאֲכֶ֑לֶת לִשְׁחֹ֖ט אֶת־בְּנֽוֹ"

אם היינו מחפשים אישיות ראויה להיות אבי האומה, לא בטוח שאברהם היה זוכה. חייו היו מלאי פגמים וסתירות כמו אצל כל אחד ואחד מאתנו

  • לזכותם של חז"ל הם לא ניסו להפוך את גיבורינו לקדושים
  • אברהם אבינו היה אדם כמונו עם הצלחותיו ועם כישלונותיו
  • על התרמית שלו באומרו ששרה היתה אחותו, כתב הרמב"ן:

"ודע כי אברהם אבינו חָטָא חֵטְא גדול בשגגה שהביא אשתו הצודקת בְמכשול עוון מפני פַחֲדוֹ פן יהרגוהו. והיה לו לבטוח בַשם שיציל אותו ואת אשתו ואת כל אשר לו, כי יש באלוהים כוח לעזור ולהציל. גם יציאתו מן הארץ, שנצטווה עליה בַתחילה מפני הרעב עוון אשר חָטָא, כי האלוהים בַרעב יפדנו ממות. ועל המעשה הזה נגזר על זרעו הגלות בארץ מצרים ביד פרעה"

אברהם הוא בסופו של דבר בן אדם, ובן אדם יכול לִטעוֹת. כשקרא האל לאברהם לקחת את בנו יצחק להר המוריה, כתוב במדרש תנחומא: "הקדוש ברוך הוא אמר לו: 'אברהם אברהם'. למה שתי פעמים? אלא הוא אברהם צדיק מתחילתו עד סופו". אולי כן. אולי לא. הכול תלוי בְהשקפה