פרשת חיי שרה – דבר תורה

 

 פרשת חיי שרה הנָה פרשה של סיומים. היא מתחילה עם מותה של שרה אמנו:

"וַיִּהְיוּ֙ חַיֵּ֣י שָׂרָ֔ה מֵאָ֥ה שָׁנָ֛ה וְעֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֖ה וְשֶׁ֣בַע שָׁנִ֑ים שְׁנֵי֖ חַיֵּ֥י שָׂרָֽה. וַתָּ֣מָת שָׂרָ֗ה בְּקִרְיַ֥ת אַרְבַּ֛ע הִ֥וא חֶבְר֖וֹן בְּאֶ֣רֶץ כְּנָ֑עַן"

  • והפרשה מסתיימת עם מותו של אברהם אבינו:

"וַיָּ֧מָת אַבְרָהָ֛ם בְּשֵׂיבָ֥ה טוֹבָ֖ה זָקֵ֣ן וְשָׂבֵ֑עַ וַיֵּאָ֖סֶף אֶל־עַמָּֽיו"

מותם של הורים עלול להיות לפעמים סיבה למריבה בין ילדיהם, אך דווקא בַמקרה של ישמעאל ויצחק, אשר היו יכולים בקלות להיות אויבים, ההפך קרה. כתוב:

"וַיִּקְבְּר֨וּ אֹת֜וֹ יִצְחָ֤ק וְיִשְׁמָעֵאל֙ בָּנָ֔יו אֶל־מְעָרַ֖ת הַמַּכְפֵּלָ֑ה"

שימו לב ששמו של יצחק מופיע ראשון למרות שישמעאל היה הבן הבכור. מדרש רבה מסביר: "כאן בן האמה חולק כבוד לבן הגבירה"

  • ישמעאל היה יכול בקלות לשמור ליצחק טינה על התנהגותו, על איך שהוא גורש מביתו יחד עם אמו ויצחק נהפך כאילו לַבכור, אך ישמעאל החליט להתפייס

הרב הראשי האורתודוקסי מאנגליה, יונתן סקס, אשר הלך לעולמו השבוע, כתב:

"הרבה מן הכעס, השנאה והטינה בעולמנו נוצרו בידי אנשים … אשר … אינם מסוגלים ללכת הלאה. לְסיפורים מהסוג הזה אין סוף טוב; רק עוד דמעות ואסונות"

  • מה שנכון לגבי יחידים הוא גם נכון לגבי עמים. סקס קרא לאחד מספריו "לְרַפֵא עולם שבור"
  • פרשתנו מסתיימת במלים "וְאֵ֛לֶּה תֹּלְדֹ֥ת יִשְׁמָעֵ֖אל בֶּן־אַבְרָהָ֑ם" והפרשה הבאה מתחילה במלים "וְאֵ֛לֶּה תּוֹלְדֹ֥ת יִצְחָ֖ק בֶּן־אַבְרָהָ֑ם" – התורה מוצאת מקום לשניהם

ואם התייחסנו למותם של אברהם ושרה ושל הרב יונתן סקס, נסיים במילותיו של המשורר נתן זך, אשר הביע אופטימיות ושטען שגם בְעולם מפולג ומחולק אפשר לראות את האור:

""בּוֹאִי וְאַרְאֶה לָךְ מָקוֹם

שֶׁבּוֹ עוֹד אֶפְשָׁר לִנְשֹׁם.

בּוֹאִי וְאַרְאֶה לָךְ מָקוֹם

שֶׁבּוֹ עוֹד מֵאִיר אוֹר יוֹם.

בּוֹאִי וְאַרְאֶה לָךְ מָקוֹם

שֶׁבּוֹ עוֹד אֶפְשָׁר לַחְלֹם".