פרשת לך-לך – דבר תורה

יש כאלה אשר מאמינים באלוהים על תנאי

  • אוהד כדור הרגל, הרואה את הנבחרת שלו מנצחת, צועק "יש אלוהים!" כאילו אין אלוהים במקרה ויפסידו
  • אפילו יעקב מַתנֶה את אמונתו באלוהים בקבלת רצונו. אחרי חלומו על הסולם עם המלאכים עולים ויורדים בו, אנו שומעים את יעקב אומר לאלוהים:

"אִם־יִהְיֶ֨ה אֱלֹהִ֜ים עִמָּדִ֗י וּשְׁמָרַ֙נִי֙ בַּדֶּ֤רֶךְ הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר אָנֹכִ֣י הוֹלֵ֔ךְ וְנָֽתַן־לִ֥י לֶ֛חֶם לֶאֱכֹ֖ל וּבֶ֥גֶד לִלְבֹּֽשׁ. וְשַׁבְתִּ֥י בְשָׁל֖וֹם אֶל־בֵּ֣ית אָבִ֑י וְהָיָ֧ה ה' לִ֖י לֵאלֹהִֽים."

  • גם אברם מַתנה את אמונתו בדבר. כתוב בפרשתנו:

"הָיָ֤ה דְבַר־ה' אֶל־אַבְרָ֔ם בַּֽמַּחֲזֶ֖ה לֵאמֹ֑ר אַל־תִּירָ֣א אַבְרָ֗ם אָנֹכִי֙ מָגֵ֣ן לָ֔ךְ שְׂכָרְךָ֖ הַרְבֵּ֥ה מְאֹֽד. וַיֹּ֣אמֶר אַבְרָ֗ם: אֲדֹנָ֤י אלוהים מַה־תִּתֶּן־לִ֔י?"

  • על האהבה כתוב בפרקי אבות: "כל אהבה שהיא תלויה בְדבר, בטל דבר בטלה אהבה. ושאינה תלויה בדבר אינה בטלה לעולם"
  • ומה שנכון לגבי האהבה הנו גם נכון לגבי האמונה

השבוע אנו קוראים את פרשת לך-לך: "וַיֹּ֤אמֶר ה' אֶל־אַבְרָ֔ם לֶךְ־לְךָ֛ מֵאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ."

  • מה גרם לאברם להאמין בָאל האחד? יש מדרש על אמונתו של אברם אשר בו כתוב:

"אמר רבי יצחק: משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום, וראה בירה אחת דולקת. אמר: 'תאמר שהבירה זו בלא מנהיג?' הציץ עליו בעל הבירה, אמר לו: 'אני הוא בעל הבירה'. כך לפי שהיה אבינו אברהם אומר: 'תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג?' הציץ עליו הקדוש ברוך הוא ואמר לו: 'אני הוא בעל העולם'."

אפשר להבין את המלים "בירה דולקת" בשתי דרכים שונות מנוגדות:

  • הבירה הדולקת יכולה להיות מקום אשר יש בו אור כמו שאברם ראה את השמש והכוכבים
  • אך אפשר גם לפרש את המלים "בירה דולקת" כ"בירה בוערת העולָה בָאש"
  • שהאל נמצא גם בתוך הכָאוֹס וההרס. כתב הרב יהושע השל בספרו "האל מחפש את האדם":

"יש אנשים החשים את השאלה האולטימטיבית ברגעי התפַלאוּת, ברגעי שמחה. יש אנשים החשים את השאלה האולטימטיבית ברגעי פחד, ברגעי ייאוש. גם תפארת החיים וגם הייסורים מביאים לכך שהאדם נהפך לְרגיש לַשאלה האולטימטיבית."