פרשת משפטים  – דבר תורה

 

כשאני שואל תלמידים הלומדים לקראת עלייתם לתורה כבני מצווה האם הם מקיימים מצוות, אחוז לא מבוטל עונים "לא"

  • מישהו נתן להם את הרושם המוטעֶה שעיקר המצוות קשורות לשמירת שבת ואכילת אוכל כשר

מעניין שפרשת משפטים שאנו קוראים השבוע, שהיא בעצם ההמשך של מתן תורה שעליו קראנו בפרשת יתרו לפני שבוע, מתחילה במקום אחר לחלוטין

"כִּ֤י תִקְנֶה֙ עֶ֣בֶד עִבְרִ֔י שֵׁ֥שׁ שָׁנִ֖ים יַעֲבֹ֑ד וּבַ֨שְּׁבִעִ֔ת יֵצֵ֥א לַֽחָפְשִׁ֖י חִנָּֽם"

  • יותר מאלפיים שנה לפני Abraham Lincoln ומלחמת האחים בארה"ב בעניין הזכות להעביד שחורים תורתנו כבר עמדה על זכויות העבד

לצערנו אבותינו לא כיבדו כל-כך את זכות זו. הנביא ירמיה, אשר חי במאה השישית לפנה"ס ואשר היה עֵד לְחורבן בַית ראשון האשים את העם באומרו:

"וַיָּשׁ֙וּבוּ֙ אַחֲרֵי־כֵ֔ן וַיָּשִׁ֗בוּ אֶת־הָֽעֲבָדִים֙ וְאֶת־הַשְּׁפָח֔וֹת אֲשֶׁ֥ר שִׁלְּח֖וּ חָפְשִׁ֑ים וַֽיִּכְבְּשׁ֔וּם לַעֲבָדִ֖ים וְלִשְׁפָחֽוֹת"

  • כלומר, שיחררו את העבדים בשנה השביעית, אך החזירו אותם לעבדות בשנה השמינית. היה מדובר ב"ישראבלוף"!

למה בחר מְחַבֵר התורה להתחיל את פרשת משפטים דווקא בהתעסקות בסוגיית העבדות?

  • אולי כי העבדות היא האירוע המכונן העיקרי בתולדות ישראל האמור לעצב את אופי התנהגותנו כחֶברָה
  • המלים "וְזָכַרְתָּ֗֞ כִּ֣י־עֶ֥֤בֶד הָיִ֣֨יתָ֙" מופיעות מספר פעמים בתורה, ופירש החזקוני (ר' חזקיה בן מנוח – מאה 13, צרפת): "כשתזכור בעצמך שהיית עבד כבר, וצריך לאחרים, תרחם על גר יתום ואלמנה ולא תַטֶה משפט"

למרות שמדובר במצוות שנוּסחוּ לפני מעל 2,000 שנה, התוכן הוא כל-כך רלוונטי גם למציאות שְאִתָה אנו מתמודדים היום:

"לֹ֥א תַטֶּ֛ה מִשְׁפַּ֥ט…. מִדְּבַר־שֶׁ֖קֶר תִּרְחָ֑ק…. וְשֹׁ֖חַד לֹ֣א תִקָּ֑ח

פרשתנו מסתיימת במלים: "וַיְהִ֤י מֹשֶׁה֙ בָּהָ֔ר אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם וְאַרְבָּעִ֖ים לָֽיְלָה". נכון המצוות כללו את שמירת השבת ואת חוקי הכשרות, אך העם היהודי אינו יכול להתנער מאחריותו לבנות חברה מתוקנת וצודקת