פרשת עקב – דבר תורה

השבת הייתי רוצה לדבר על האהבה

  • על פי חז"ל מגילת שיר השירים הנה משל ליחסי האהבה שבין עם ישראל לאלוהיו. בין היתר נאמר בה: "מַ֣יִם רַבִּ֗ים לֹ֤א יֽוּכְלוּ֙ לְכַבּ֣וֹת אֶת־הָֽאַהֲבָ֔ה וּנְהָר֖וֹת לֹ֣א יִשְׁטְפ֑וּהָ"
  • בכל יום שישי אנו שרים את המלים של "ידיד נפש". "יְדִידוּת" מבטאת במסכת מנחות את החיבה המיוחדת בין ישראל והקב"ה
  • השבוע גם ציינו את ט"ו באב, מה שנקרא "חג האהבה". מסכת תענית מתארת את ט"ו באב בימי קדם כַיום שבו בְנות ירושלים היו לובשות בגדי לבן שאוּלים, כדי שלא לבייש את מי שאין לה בגד, ויוצאות לרקוד בכרמים כדי למצוא שידוך
  • בקריאת שמע אנו קוראים את המלים "וְאָ֣הַבְתָּ֔ אֵ֖ת ה' אֱלֹהֶ֑יךָ בְּכָל־לְבָבְךָ֥ וּבְכָל־נַפְשְׁךָ֖ וּבְכָל־מְאֹדֶֽךָ"
  • ובפרשת עקב שאנו קוראים השבוע כתוב: "וְאָ֣הַבְתָּ֔ אֵ֖ת ה' אֱלֹהֶ֑יךָ וְשָׁמַרְתָּ֣ מִשְׁמַרְתּ֗וֹ וְחֻקֹּתָ֧יו וּמִשְׁפָּטָ֛יו וּמִצְוֹתָ֖יו כָּל־הַיָּמִֽים"

בספר המדע של הרמב"ם נמנית מצוות אהבת ה' כַמצווה השלישית שֶמִבֵין מאתיים ארבעים ושמונֶה מצוות העשה

אך איך אפשר לצוות אדם לאהוב?

  • אולי העיקר הוא שהאהבה מתבטאת במעשים. טוביה החולב שואל את גולדה אשתו: "האם את אוהבת אותי?" התשובה שהוא מקבל היא: "זה עשרים וחמש שנה שאני מבשלת לך, מכבסת לך, מגדלת את ילדיך, ומתחלקת במיטתך, ועכשיו אתה בא ושואל אותי אם אני אוהבת אותך!"

והאהבה המתוארת בפרשתנו אינה חד-סטרית. כמו שהאל דורש מאתנו לאהוב, גם כתוב:

"כִּ֚י ה' אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם ה֚וּא אֱלֹהֵ֣י הָֽאֱלֹהִ֔ים … אֲשֶׁר֙ לֹא־יִשָּׂ֣א פָנִ֔ים וְלֹ֥א יִקַּ֖ח שֹֽׁחַד. עֹשֶׂ֛ה מִשְׁפַּ֥ט יָת֖וֹם וְאַלְמָנָ֑ה וְאֹהֵ֣ב גֵּ֔ר לָ֥תֶת ל֖וֹ לֶ֥חֶם וְשִׂמְלָֽה"

  • ומיד לאחר מכן כתוב בפסוק הבא: "וַאֲהַבְתֶּ֖ם אֶת־הַגֵּ֑ר כִּֽי־גֵרִ֥ים הֱיִיתֶ֖ם בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם"
  • כאן מדובר במה שנקרא בלטינית imitatio Dei – חיקוי האל שהוא עיקר הדת

האהבה מתבטאת בעיקר במעשים – לא רק בתנ"ך אלא גם בימינו