פרשת צו – דבר תורה

 

פרשת צו הנה הפרשה השנייה בספר ויקרא המכונֶה ע"י חז"ל "תורת הכוהנים"

  • הפרשה מתחילה עם התייחסות לסוגים שונים של קרבנות: העולה, החטאת, האשם וזבח השלמים
  • מסתבר שהיה מקובל עם ילדים קטנים להתחיל את לימודיהם בתורה דווקא בספר ויקרא. מה הייתה הסיבה? כתוב במדרש:

"אמר רבי אסי: מפני מה מתחילין לתינוקות בתורת כוהנים? יתחילו להן מבראשית. אמר הקדוש ברוך הוא: הואיל והתינוקות טהורים והקרבנות טהורים יבואו טהורים ויתעסקו בטהורות

אך הנביא ירמיה מזכיר לנו בהפטרה שאנו קוראים השבוע שהעבודה בבית המקדש והפולחן אינם העיקר, והוא אומר לעם בשם האל:

"לֹ֣א צִוִּיתִ֔ים בְּי֛וֹם הוֹצִיאִ֥י אוֹתָ֖ם מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם עַל־ דִּבְרֵ֥י עוֹלָ֖ה וָזָֽבַח. כִּ֣י אִֽם־אֶת־הַדָּבָ֣ר הַ֠זֶּה צִוִּ֨יתִי אוֹתָ֤ם לֵאמֹר֙ שִׁמְע֣וּ בְקוֹלִ֔י וְהָיִ֤יתִי לָכֶם֙ לֵֽאלֹהִ֔ים וְאַתֶּ֖ם תִּֽהְיוּ־לִ֣י לְעָ֑ם וַהֲלַכְתֶּ֗ם בְּכָל־הַדֶּ֙רֶךְ֙ אֲשֶׁ֣ר אֲצַוֶּ֣ה אֶתְכֶ֔ם לְמַ֖עַן יִיטַ֥ב לָכֶֽם"

  • וההפטרה מסתיימת במלים: "אֲנִ֣י ה' עֹ֥שֶׂה חֶ֛סֶד מִשְׁפָּ֥ט וּצְדָקָ֖ה בָּאָ֑רֶץ כִּֽי־בְאֵ֥לֶּה חָפַ֖צְתִּי נְאֻם־ה'" – חסד, משפט וצדקה

שלשום חגגנו את חג הפורים עם קריאת המגילה והתלבשנו בכל מיני תחפושות

  • כל תחפושת מלמדת אותנו משהו על עצמנו, נותנת לנו חופש להתחפש ליום אחד למשהו שאולי הדחקנו, או משהו שאנחנו חולמים להיות. לובשים בגדים אחרים ואולי נהייה קצת אחרים בעצמנו
  • אחשוורוש ציווה את וושתי להופיע "בְּכֶ֣תֶר מַלְכ֑וּת לְהַרְא֨וֹת הָֽעַמִּ֤ים וְהַשָּׂרִים֙ אֶת־יָפְיָ֔הּ"
  • המן הרשע מציע למלך אחשוורוש: "וְהִלְבִּ֙ישׁוּ֙ אֶת־הָאִ֔ישׁ אֲשֶׁ֥ר הַמֶּ֖לֶךְ חָפֵ֣ץ בִּֽיקָר֑וֹ וְהִרְכִּיבֻ֤הוּ עַל־הַסּוּס֙ בִּרְח֣וֹב הָעִ֔יר וְקָרְא֣וּ לְפָנָ֔יו כָּ֚כָה יֵעָשֶׂ֣ה לָאִ֔ישׁ אֲשֶׁ֥ר הַמֶּ֖לֶךְ חָפֵ֥ץ בִּיקָרֽוֹ"

נושא התלבושת גם משחק תפקיד מרכזי בפרשתנו. מלביש משה את אהרון בגרדרובה שלֵמָה:

"וַיִּתֵּ֨ן עָלָ֜יו אֶת־הַכֻּתֹּ֗נֶת וַיַּחְגֹּ֤ר אֹתוֹ֙ בָּֽאַבְנֵ֔ט וַיַּלְבֵּ֤שׁ אֹתוֹ֙ אֶֽת־הַמְּעִ֔יל וַיִּתֵּ֥ן עָלָ֖יו אֶת־הָאֵפֹ֑ד וַיַּחְגֹּ֣ר אֹת֗וֹ בְּחֵ֙שֶׁב֙ הָֽאֵפֹ֔ד וַיֶּאְפֹּ֥ד ל֖וֹ בּֽוֹ. וַיָּ֥שֶׂם עָלָ֖יו אֶת־הַחֹ֑שֶׁן וַיִּתֵּן֙ אֶל־הַחֹ֔שֶׁן אֶת־הָאוּרִ֖ים וְאֶת־הַתֻּמִּֽים. וַיָּ֥שֶׂם אֶת־הַמִּצְנֶ֖פֶת עַל־רֹאשׁ֑וֹ וַיָּ֨שֶׂם עַֽל־הַמִּצְנֶ֜פֶת אֶל־מ֣וּל פָּנָ֗יו אֵ֣ת צִ֤יץ הַזָּהָב֙ נֵ֣זֶר הַקֹּ֔דֶשׁ כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה ה' אֶת־מֹשֶֽׁה"

  • נשאלת השאלה: האם האדם עושה את הבגד או הבגד עושה את האדם?
  • מעניין שהמלים "בגד" ו"בגידה" הן מאותו שורש, במיוחד כשפוליטיקאים תופרים חליפות לקראת היום שלאחרי הבחירות