פרשת תרומה – דבר תורה

פרשת תרומה מהעסקת באסיפת תרומות לבניית המשכן במדבר, ובכל הפרטים הקשורים למידות המבנה, לחומרי הבנייה ולריהוט שהיה בתוכו. כפי שכתוב:
"כְּכֹ֗ל אֲשֶׁ֤ר אֲנִי֙ מַרְאֶ֣ה אוֹתְךָ֔ אֵ֚ת תַּבְנִ֣ית הַמִּשְׁכָּ֔ן וְאֵ֖ת תַּבְנִ֣ית כָּל־כֵּלָ֑יו וְכֵ֖ן תַּעֲשֽׂוּ"

למזלם של בני ישראל הם לא היו צריכים להתמודד עם כל הביורוקרטיה של הוועדה לתכנון ובניה של היישוב, רישוי זמין, יועצים לאינסטלציה, מיגון ותנועה, שהם מנת חלקו של כל מי שמנסה לבנות בארץ היום!
–   אולי כי היה להם בצלאל, אשר האל מילא אותו על פי הכתוב "בְּחָכְמָ֛ה                                                                                  וּבִתְבוּנָ֥ה וּבְדַ֖עַת וּבְכָל־מְלָאכָֽה. לַחְשֹׁ֖ב מַחֲשָׁבֹ֑ת לַעֲשׂ֛וֹת בַּזָּהָ֥ב וּבַכֶּ֖סֶף וּבַנְּחֹֽשֶׁת"

  • הפרשן יצחק אברבנאל מסביר: "שנתקבצו בו חכמה עיונית וחכמה מעשית וידיעת אומָנוּיות" – הוא היה הכול יכול!

שאל אברבנאל למה היה צורך לבנות את המשכן בכלל? בפירושו הוא כתב:

"כאילו היה יתברך גֶשֶם מוקף ומוגבל, בִמְקום מה שהוא בהֵפֶך האמת, כי הוא יתברך אינו גֶשֶם … ואיך יִחְסו לו מקום? והוא יתברך אמר (ישעיה): 'השמים כסאי והארץ הדום רגלי אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי?' גם שלמה אמר על בנין הבית: 'הנה השמים ושמי השמים לא יכלכלוך אף כי הבית הזה אשר בניתי'. והם מאמרים סותרים זה את זה"

מסביר קאסוטו שעמד העם לעזוב את הר סיני, המקום של ההתגלות של האל, והוא חשש להתנתק מהאל. מגיע המשכן, אשר הוקם באמצע המחנה עם השבטים חונים מסביב, לסמל את נוכחותו של האל בתוכם למסעיהם

ספר החינוך, המתאר את כל המצוות ואשר נכתב במאה ה-13, מסביר שהמשכן אינו בא לענות על הצרכים של האל אלא דווקא של בני אדם:

"בנין בַיִת לשם יתברך, ועשותינו בה תפלות וקרבנות אליו, הכל להכין הלבבות לעבודתו יתעלה, לא מהיותו צריך לשבת בין אנשים"

כתוב בפרשתנו: "וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם"

  • כמובן הייתם מצפים שיהיה כתוב "וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכוֹ", אך מסביר המלבי"ם, רבי מאיר לֵיבּוּשׁ: "שאתה בעצמך תהיה בַית לה'"
  • הקדושה לא נמצאת באדמה, בַחומר, בְמקום ספציפי, אלא באדם