פרשת תרומה – דבר תורה

פרשת השבוע, שהיא פרשת תרומה, וההפטרה מסֵפֶר מלכים א' מתייחסות בעצם לאותו הנושא אך עם הֶפרֵש של כ- 600 שנה

  • אנו קוראים בפרשת השבוע על בניית המשכן במדבר

"וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם"

  • ובהפטרה אנו קוראים על בניית בית המקדש בירושלים ע"י שלמה המלך

"וַיְצַ֣ו הַמֶּ֡לֶךְ וַיַּסִּעוּ֩ אֲבָנִ֨ים גְּדֹל֜וֹת אֲבָנִ֧ים יְקָר֛וֹת לְיַסֵּ֥ד הַבָּ֖יִת אַבְנֵ֥י גָזִֽית"

על בניית המשכן במדבר אנו מתחילים לקרוא בספר שמות פרק כ"ה. שבעה פרקים יותר מאוחר נשמע על מעשה העגל

"וַֽיְהִ֗י כַּאֲשֶׁ֤ר קָרַב֙ אֶל־הַֽמַּחֲנֶ֔ה וַיַּ֥רְא אֶת־הָעֵ֖גֶל וּמְחֹלֹ֑ת וַיִּֽחַר־אַ֣ף מֹשֶׁ֗ה וַיַּשְׁלֵ֤ךְ מִיָּדָיו֙ אֶת־הַלֻּחֹ֔ת וַיְשַׁבֵּ֥ר אֹתָ֖ם תַּ֥חַת הָהָֽר"

נשאלת השאלה: האם היה קשר כלשהו בין בניית המשכן לבין מעשה העגל?

  • כתב רש"י: "אין מוקדם ומאוחר בתודה". מבוסס על תפיסה זו מוסיף רש"י: "מעשה העגל קודם לצווי מלאכת המשכן"
  • אפשר, אם כן, לראות בבניית המשכן תגובה אלוהית למעשה העגל. הרי אמר העם לאהרון: "עֲשֵׂה־לָ֣נוּ אֱלֹהִ֔ים אֲשֶׁ֥ר יֵלְכ֖וּ לְפָנֵ֑ינוּ"
  • העם זקוק לנוכחותו של האל ולאיזה סימן שהוא נמצא בתוכם. לכן ציווה האל: "וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם"

אך בניית המשכן, או יותר מאוחר בניית בית המקדש על ידי שלמה אינה ערבות לנוכחותו של האל

  • הקב"ה אינו זקוק לאיזשהו בית שהאדם בונה. כפי שאמר הנביא ישעיה:

"כֹּ֚ה אָמַ֣ר ה' הַשָּׁמַ֣יִם כִּסְאִ֔י וְהָאָ֖רֶץ הֲדֹ֣ם רַגְלָ֑י אֵי־זֶ֥ה בַ֙יִת֙ אֲשֶׁ֣ר תִּבְנוּ־לִ֔י וְאֵי־זֶ֥ה מָק֖וֹם מְנוּחָתִֽי"

  • בית המקדש או הכותל בא לענות על הצרכים של האדם ולא של האל
  • לכן כתוב בסוף ההפטרה: "הַבַּ֨יִת הַזֶּ֜ה אֲשֶׁר־אַתָּ֣ה בֹנֶ֗ה אִם־תֵּלֵ֤ךְ בְּחֻקֹּתַי֙ וְאֶת־מִשְׁפָּטַ֣י תַּֽעֲשֶׂ֔ה … וְשָׁ֣כַנְתִּ֔י בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל – נוכחותו של האל היא פונקציה של מעשינו ולא ההפך
  • וכאילו להדגיש את העובדה כתוב בפרשתנו "וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם"
  • האל אינו נמצא בבניינים אלא בתוכנו ובמעשינו