שבת חזון -דבר תורה

קוראים לשבת זו "שבת חזון", כי ההפטרה שאנו קוראים מִסֵפֶר ישעיה מתחילה במלים: "חֲזוֹן֙ יְשַֽׁעְיָ֣הוּ בֶן־אָמ֔וֹץ אֲשֶׁ֣ר חָזָ֔ה עַל־יְהוּדָ֖ה וִירוּשָׁלִָ֑ם"

  • בדרך כלל, כשאנו משתמשים במילה "חזון", הכוונה היא למשהו חיובי ואופטימי, אך החזון של ישעיה מתחיל דווקא בְמָקום של תוכחה: "בָּנִים֙ גִּדַּ֣לְתִּי וְרוֹמַ֔מְתִּי וְהֵ֖ם פָּ֥שְׁעוּ בִֽי"
  • קוראים את ההפטרה הספציפית הזאת השבוע כי מדובר בשבת שלפני ט' באב המציין את חרבן בית המקדש, והנבואה של ישעיה כוללת את המלים: "אִם־תְּמָאֲנ֖וּ וּמְרִיתֶ֑ם חֶ֣רֶב תְּאֻכְּל֔וּ כִּ֛י פִּ֥י ה' דִּבֵּֽר"

שבוע זה, שהוא השבוע הראשון של חודש מנחם אב, ייזכר כְשבוע של פילוג ושיסוע ושל ניסיונות לשלול ולהוציא מן המחנה במקום לקבל ולקרב

נתחיל עם חוק הפונדקאות

  • סוגיית הפונדקאות היא בעייתית בכל מקרה כשמדובר בַשימוש בגוף של אדם על מנת לענות על הצרכים של אדם אחר
  • אך אפילו אם נשאיר את הבעייתיות הזאת בצד, אין כל הצדקה לאפליה נגד מגזר אחד של האוכלוסייה ולא לאפשר פונדקאות לזוגות גאים יחידנים.

ואם לא היה מספיק בכך, היינו צריכים להתמודד השבוע גם עם חוק הלאום, שיש בו פגיעה במעמדה של השפה הערבית בישראל

  • אין לי כל רצון להיכנס לפוליטיקה ולהתייחס לַסוגיה של ישראל כמדינת היהודים לאומת ישראל כמדינת כל אזרחיה, אך אין כל ספק שהשפה הערבית היא חלק מהזהות, המורשת והתרבות של המיעוט הערבי בישראל, ולא היה כל צורך לפגוע במעמדה

והסוגיה השלישית היא כמובן השערורייה מסביב לעיכובו של רב קונסרבטיבי לחקירה ע"י משטרת ישראל

  • חשוב לציין כי הרב לא עבר על החוק, כי פקודת הנישואין והגירושין אינה דורשת מאדם שאינו מוּנָה כרושם נישואין לרשום אותם

המכנה המשותף בין כל שלוש דוגמאות אלו הוא הנטייה לא לקבל את האחר ולא לתת לו הכרה ושוויון מלא בפני החוק

  • השוויון הנו ערך בסיסי לא רק במגילת העצמאות אלא גם ביהדות הרי כתוב במשנה דווקא במסכת סנהדרין המתעסקת בַמשפט: "לפיכך נברא אדם יחידי … מפני שלום הבריות שלא יאמר אדם לחברו אבא גדול מאביך"

רק הכרה זו תאפשר לנו כעם להגשים את השאיפה המקבלת ביטוי בשירת משה בסוף ספר דברים: "וַיְהִ֥י בִישֻׁר֖וּן מֶ֑לֶךְ בְּהִתְאַסֵּף֙ רָ֣אשֵׁי עָ֔ם יַ֖חַד שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל"