שבת חנוכה – דבר תורה

 

 אין חג חוץ מֵחנוכה שבקשר אליו שאלו חז"ל: "מהו?"

 

  • אם מסתכלים בַתלמוד הבבלי מסכת שבת, כתוב שם: "מאי חנוכה?"
  • התשובה מגיעה מייד לאחר מכן: "דתנו רבנן: 'בכ"ה בכסליו יומי דחנוכה תְמַנְיָא אִינון, דלא למַספֵד בָהון ודלא להתענות בהון. שכשנכנסו יוונים לַהיכל טִמאו כל השמנים שבַהיכל, וכשגָברה מלכות בית חשמונאי וניצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול, ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשָה בו נס והדליקו ממנו שמונָה ימים"
  • כמעט ואין התייחסות בַתלמוד לַמרד של החשמונאים בְשלטון הממלכה הסלאוקית בארץ ישראל, ובתומכיה המתייוונים, שהתחולל בין השנים 167 ל-160 לפנה"ס
  • המרד היה מאבק על דמותה של החברה היהודית בַתקופה ההלניסטית בארץ ישראל. שני מחנות נאבקו על צביונו של העם. מצד אחד מרבית העם, נאמני המסורת, ומֵהַצד השני אליטה מתייווֶנֶת, שמטרתה הייתה להנהיג שינויים מרחיקי לכת באופייה של החברה היהודית, בַחסות השלטון ההלניסטי
  • למרד הזה מקדיש התלמוד רק חמש מלים: "כשגברה מלכות בית חשמונאי וניצחום"
  • כל שאר ההתייחסות הוא לְמַה שנקרא "נס פך השמן"
  • חז"ל העדיפו מסיבות משלהם להדגיש את הפַן הרוחני של הסיפור ולהצניע את המרד בַשלטון

 

אך אין כל ספק שעיקר הסיפור הוא המאבק על אופייה של החברה היהודית ונגד המתבוללים אשר היו מוכנים לאמץ את תרבות ההלניזם

  • לשמור על זהותנו היהודית ומורשת ישראל אינו דבר פשוט. מדברים על התבוללות היהודים בצפון אמריקה אך היא קיימת גם בארץ אמנם בדרך סמויה

 

ואם מדובר באופי החברה, ההסכמים קואליציוניים שנחתמו וחקיקת החוקים המתגבשת, מבשרים שינוי מדאיג אשר יכול ולסכן הישגים רבים בנושאי חופש דת, זכויות נשים, זכויות להט"ב ומאבק בגזענות

 

אם כן, מה שעומד במרכז חג החנוכה הוא המאבק על שמירת זהותנו וערכינו, ולא הסיפור על נס פך השמן. (לא חוגגים חג שמונָה ימים בגלל שמן!) מאבק זה אינו פחות חשוב היום מאשר הוא היה לפני אלפיים שנה