בין המצרים – דבר תורה

 

השבוע אנו כידוע בתקופה הנקראת "בין המְצָרים"

  • המקור לביטוי "בין המְצָרים" נמצא בתחילת ספר איכה שקוראים בתשעה באב. שם כתוב בפרק הראשון: "גָּֽלְתָ֨ה יְהוּדָ֤ה מֵעֹ֙נִי֙ וּמֵרֹ֣ב עֲבֹדָ֔ה הִ֚יא יָשְׁבָ֣ה בַגּוֹיִ֔ם לֹ֥א מָצְאָ֖ה מָנ֑וֹחַ כָּל־רֹדְפֶ֥יהָ הִשִּׂיג֖וּהָ בֵּ֥ין הַמְּצָרִֽים"

זוהי כמובן התקופה שבין פריצת חומות ירושלים בי"ז בתמוז לבין חרבן בית המקדש הראשון והשני בתשעה באב

  • בָרמה ההיסטורית מדובר בכיבוש הארץ ע"י האימפריה הבבלית בשנת 586 לפנה"צ וע"י האימפריה הרומית מעל 600 שנה יותר מאוחר
  • אך בַמישור הערכי הכיבוש הגיע כעונש על מעשינו. אמר הנביא ירמיה:
    "כִּֽי־עָשׂ֨וּ בְנֵי־יְהוּדָ֥ה הָרַ֛ע בְּעֵינַ֖י…. וְהִשְׁבַּתִּ֣י מֵעָרֵ֣י יְהוּדָ֗ה וּמֵֽחֻצוֹת֙ יְר֣וּשָׁלִַ֔ם ק֤וֹל שָׂשׂוֹן֙ וְק֣וֹל שִׂמְחָ֔ה ק֥וֹל חָתָ֖ן וְק֣וֹל כַּלָּ֑ה כִּ֥י לְחָרְבָּ֖ה תִּהְיֶ֥ה הָאָֽרֶץ"

יש לחז"ל כל מיני הסברים על הסיבה לעונש. אביא לכם רק שלוש דוגמאות ממסכת שבת:

  • "אמר אביי: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שחיללו בה את השבת"
  • "אמר עולא: לא חרבה ירושלים אלא מפני שלא היה להם בושת פנים זה מזה"
  • "אמר רבא: לא חרבה ירושלים אלא בשביל שפסקו ממנה אנשי אמונה"

אך הייתי שם מעל כל ההסברים האלה את מה שכתוב במסכת יומא:

"מקדש שני, שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חנם"

השנאה יכולה לגרום לחרבן בית שלישי כמו בַקודֵם

  • זה יכול להיות פעולת טרור יהודי כמו הפיגוע בעיירה דוּמָא
  • זה יכול להיות האיום על חייהם של חברי כנסת
  • זה יכול להיות אמירתו של ח"כ פורוש השבוע אשר השווה בין יהודים רפורמים לבין חזירים. מסתר שהוא שכח את דבריו של אבטליון: "חֲכָמִים, הִזָּהֲרוּ

בְּדִבְרֵיכֶם, שֶׁמָּא תָחוֹבוּ חוֹבַת גָּלוּת וְתִגְלוּ לִמְקוֹם מַיִם הָרָעִים, וְיִשְׁתּוּ

הַתַּלְמִידִים הַבָּאִים אַחֲרֵיכֶם וְיָמוּתוּ, וְנִמְצָא שֵׁם שָׁמַיִם מִתְחַלֵּל"

בְעולם של שנאה נזכור את דבריו של הרמב"ם:

"הציווי שנצטווינו לאהוב זה את זה כמו שאנו אוהבים את עצמנו. שתהיה חמלתי ואהבתי … כאהבתי וחמלתי לעצמי, בממונו ובגופו, וכל מה שיש לו ומה שהוא חפץ. וכל מה שארצה לעצמי, ארצה לו כמוהו. "