חג הפורים – דבר תורה

 

בכל לוח השנה העברי אין חג כמו חג הפורים

נתחיל מהעובדה שלא חוגגים אותו באותו יום בכל מקום, כי כתוב במגילת אסתר:

"הַיְּהוּדִ֣ים אֲשֶׁר־בְּשׁוּשָׁ֗ן נִקְהֲלוּ֙ בִּשְׁלֹשָׁ֤ה עָשָׂר֙ בּ֔וֹ וּבְאַרְבָּעָ֥ה עָשָׂ֖ר בּ֑וֹ וְנ֗וֹחַ בַּחֲמִשָּׁ֤ה            עָשָׂר֙ בּ֔וֹ וְעָשֹׂ֣ה אֹת֔וֹ י֖וֹם מִשְׁתֶּ֥ה וְשִׂמְחָֽה. עַל־כֵּ֞ן הַיְּהוּדִ֣ים הַפְּרָזִ֗ים הַיֹּשְׁבִים֘ בְּעָרֵ֣י הַפְּרָזוֹת֒ עֹשִׂ֗ים אֵ֠ת י֣וֹם אַרְבָּעָ֤ה עָשָׂר֙ לְחֹ֣דֶשׁ אֲדָ֔ר שִׂמְחָ֥ה וּמִשְׁתֶּ֖ה וְי֣וֹם ט֑וֹב"

  • מה זה "עָרֵ֣י הַפְּרָזוֹת֒"? הסביר אברבנאל: "שאין להם חומה והן נכבשות מאיליהן"
  • לפי פירושו של רבי עובדיה מברטנורא בַמשנה מדובר בערים המוקפות חומה מימות יהושע בן נון
  • לכן חגגו את חג הפורים היום כמעט בכל מקום, אך בירושלים רק ביום ראשון
  • למה ביום ראשון ולא בשבת? שני הסברים:
    • כתוב בתלמוד במסכת מועד: אין מערבין שמחה בשמחה
    • יש הטוענים שעל מנת להביא את המגילה לבית-הכנסת מדובר בטלטול בשבת. אך הרב עובדיה יוסף קבע: "מותר לטלטל בשבת מגילת אסתר הכתובה על קלף, ואין בה משום מוקצֶה, שהרי ראוי ללמוד מתוכה. ולכן" הוא הוסיף "כשחל פורים ביום ראשון, מותר לקרוא בַמגילה בשבת ערב פורים"

חג הפורים הוא גם יוצא דופן בזאת שמדובר בחג גלוּתי. אין כל קשר בין האירוע שעליו מדובר לבין ארץ ישראל. ובכל זאת כתוב בסוף מגילת אסתר:

"וְהַיָּמִ֣ים הָ֠אֵלֶּה נִזְכָּרִ֨ים וְנַעֲשִׂ֜ים בְּכָל־דּ֣וֹר וָד֗וֹר מִשְׁפָּחָה֙ וּמִשְׁפָּחָ֔ה מְדִינָ֥ה וּמְדִינָ֖ה וְעִ֣יר וָעִ֑יר וִימֵ֞י הַפּוּרִ֣ים הָאֵ֗לֶּה לֹ֤א יַֽעַבְרוּ֙ מִתּ֣וֹךְ הַיְּהוּדִ֔ים וְזִכְרָ֖ם לֹא־יָס֥וּף מִזַּרְעָֽם"

  • הפרשן אבן עזרא מוסיף: "שלא יחשוב אדם כי אינו חייב מי שהוא בְמקום שלא היה שָם יהודי בימי הניסים או בְמדינה חדשה"
  • מעניין שהמילה "יהודי" מופיעה לא פחות מ 47 פעמים במגילת אסתר

לאומת זאת, השם המפורש אינו מופיע אפילו פעם אחת

  • רק כתוב שאמר מרדכי לאסתר: "אִם־הַחֲרֵ֣שׁ תַּחֲרִישִׁי֘ בָּעֵ֣ת הַזֹּאת֒ רֶ֣וַח וְהַצָּלָ֞ה יַעֲמ֤וֹד לַיְּהוּדִים֙ מִמָּק֣וֹם אַחֵ֔ר"

ולסיים, מי הגיבור בסיפור? כתוב בסוף המגילה: "כִּ֣י מָרְדֳּכַ֣י הַיְּהוּדִ֗י מִשְׁנֶה֙ לַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ וְגָדוֹל֙ לַיְּהוּדִ֔ים וְרָצ֖וּי לְרֹ֣ב אֶחָ֑יו דֹּרֵ֥שׁ טוֹב֙ לְעַמּ֔וֹ וְדֹבֵ֥ר שָׁל֖וֹם לְכָל־זַרְעֽוֹ", אך אפשר לטעון שהגיבורה האמיתית הייתה אסתר, אשר הייתה מוכנה לסכן את חייה כדי להציל את עמה, ורק בזכותה ניצלו היהודים