יום ירושלים – דבר תורה

 

בתחילת השבוע הבא בכ"ח באייר נציין את "יום ירושלים", היום אשר בו נכנסו כוחות הצנחנים לירושלים העתיקה והגיעו לַכותל המערבי

אמר אז שר הביטחון משה דיין: "צבא הגנה לישראל שיחרר הבוקר את ירושלים. איחדנו מחדש את ירושלים המבותרת , את בירת ישראל השסועה. חזרנו לַקדוֹשים שבמקומותינו"

איחוד ירושלים מזכיר לכולנו את המלים בשיר המעלות לדוד:

"עֹ֭מְדוֹת הָי֣וּ רַגְלֵ֑ינוּ בִּ֝שְׁעָרַ֗יִךְ יְרוּשָׁלִָֽם. יְרוּשָׁלִַ֥ם הַבְּנוּיָ֑ה כְּ֝עִ֗יר שֶׁחֻבְּרָה־לָּ֥הּ יַחְדָּֽו"

  • הפסוק מתייחס לשלוש הרגלים, כי לאחר מכן כתוב: "שָּׁ֨ם עָל֢וּ שְׁבָטִ֡ים שִׁבְטֵי־יָ֭הּ עֵד֣וּת לְיִשְׂרָאֵ֑ל לְ֝הֹד֗וֹת לְשֵׁ֣ם ה'"
  • אך מה זה "שֶׁחֻבְּרָה־לָּ֥הּ יַחְדָּֽו"? כתוב במדרש: "א"ר יהושע בן לוי עיר שהיא עושָה כל ישראל חברים"
  • ר יהושע בן לוי הוסיף: "מעתה אפילו בשאר ימות השנה" – כלומר שלא יהיו חברים רק בשלוש הרגלים כאשר עלו לָרגל לירושלים, אלא גם בשאר ימות השנה
  • גם היום יש ימים אשר בהם כל עם ישראל מתאחד, אך לצערנו רִגְשות האחדות אינם מלווים אותנו לאורך כל השנה

אך נחזור למלים "יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר, שֶׁחֻבְּרָה-לָּהּ יַחְדָּו"

  • מה התחבר בה באותה ירושלים?
  • האם בית המקדש שנבנָה בימי שלמה גרם לה להיראות מחוברת?
  • האם היה בה איזה תכנון ארכיטקטוני מיוחד?
  • האם היו כל מיני גשרים כמו היום שחיברו את חלקי העיר השונים?
  • מה התחבר שם?

התשובה נמצאת בַחיבור בין כל שבטי ישראל כי "שָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים, שִׁבְטֵי יָהּ-עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל:  לְהֹדוֹת, לְשֵׁם ה'"

החיבור לא היה רק פיזי אלא בעיקר התבטא בַהרמוניה, אך אותה הרמוניה לא דרשה ערבוב בין המשפט לבין המלוכה. המזמור העיד: "כִּי שָׁמָּה, יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט:  כִּסְאוֹת, לְבֵית דָּוִד" – זה לחוד וזה לחוד

יתר על כן החיבור נבע משקט ושלווה בין כל יושביה כפי שאנו קוראים בַמלים: "שַׁאֲלוּ, שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם;  יִשְׁלָיוּ, אֹהֲבָיִךְ"

החיבור גם קיבל ביטוי בְשלום צבאי ופוליטי: "יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ;  שַׁלְוָה, בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ"

ואז, ורק אז, כאשר כל החיבורים האלה, המצויינים בַמזמור יתגלמו בירושלים, יוכל דויד, ממְרום שבתו בעולמו שלו, להתפלל ולבקש שתמשיך להיות עיר שיש בה שלום וָטוב:

"לְמַעַן, אַחַי וְרֵעָי– אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ. לְמַעַן, בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ– אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ