ל"ג בעומר – דבר תורה

 

 

כיהודים מה שהיינו צריכים לדעת הוא שהקיצוניות הפוליטית והדתית הנה הרסנית ומביא אסון על העם היהודי

  • הרינו חווינו את פשעי ההיסטוריה האלה על בשרנו. אם היה מדובר בַשואה או בָאינקוויזיציה אנחנו היינו קורבנותיה
  • יש לקיצוניות הפוליטית והדתית מכנה משותף: האמונה שיש לה המונופול על האמת והדרך הנכונה היחידה, ושאין מָקום לָאלה שאינם מסכימים איתה או סוטים ממנה
  • הקיצוניות הדתית אינה תורמת לַחיים, כפי הנדרש בספר ויקרא: "וּשְׁמַרְתֶּ֤ם אֶת־חֻקֹּתַי֙ וְאֶת־מִשְׁפָּטַ֔י אֲשֶׁ֨ר יַעֲשֶׂ֥ה אֹתָ֛ם הָאָדָ֖ם וָחַ֣י בָּהֶ֑ם" אלא מובילה לַאלימות, לַמוות ולאנדרולומוסיה
  • לצערנו ראינו עֵדוּת לכך בהתנהגותם של קומץ אנשים בהר מירון השבוע

אך בהיסטוריה של העם היהודי יש דוגמאות של קיצוניות אשר הובילה להרס ולאובדן חיים

  • זה היה נכון לגבי הקנאים בַמצדה, אשר העדיפו להתאבד מעל להגיע לפשרה עם המשטר הרומי, וזה היה נכון לגבי היהודים, אשר בראשם עמד בר כוכבא, אשר ניסו בטיפשותם למרוד נגד שלטונו של הקיסר אדריאנוס. לא פלא שרבי עקיבא כינו אותו כינה אותו "בר כוזיבא", כי הוא הכזיב את עם ישראל
  • ההרס שנגרם בְעת דיכוי ההתקוממות היה אדיר, והחוקרים מעריכים, שרבבות, אם לא מאות אלפי מורדים ואזרחים יהודיים נהרגו במהלך דיכוי המרד ומאות מקומות יישוב נחרבו
  • ואיך זה קשור לל"ג בעומר? כי על פי התלמוד מתה באותה תקופה שנים עשר אלף זוגות של תלמידי רבי עקיבא במגיפה אשר הסתיימה בל"ג בעומר
  • למה דווקא תלמידי רבי עקיבא ולא רב אחר? יש האומרים שה"מגיפה" הייתה בעצם מילת קוד לַמרד אשר בו תמך רבי עקיבא, אשר ראה בבר כוכבא את המשיח

בר כוכבא לא היה הקנאי היהודי הראשון. היו כמה לפניו כולל הנביא אליהו אשר שחט את נביאי הבעל, את אלה שהאמינו בעבודת אלילים

האל לא היה מרוצֶה מהתנהגותו.  אמר אליהו: "קַנֹּ֨א קִנֵּ֜אתִי לַה' אֱלֹהֵ֣י צְבָא֗וֹת כִּֽי־עָזְב֤וּ בְרִֽיתְךָ֙" אך תשובתו של האל לאליהו הייתה חד משמעית:

" צֵ֣א וְעָמַדְתָּ֣ בָהָר֘ לִפְנֵ֣י ה' וְהִנֵּ֧ה ה' עֹבֵ֗ר וְר֣וּחַ גְּדוֹלָ֡ה וְחָזָ֞ק מְפָרֵק֩ הָרִ֨ים וּמְשַׁבֵּ֤ר סְלָעִים֙ לִפְנֵ֣י ה' לֹ֥א בָר֖וּחַ ה' וְאַחַ֤ר הָר֙וּחַ֙ רַ֔עַשׁ לֹ֥א בָרַ֖עַשׁ ה'. וְאַחַ֤ר הָרַ֙עַשׁ֙ אֵ֔שׁ לֹ֥א בָאֵ֖שׁ ה' וְאַחַ֣ר הָאֵ֔שׁ ק֖וֹל דְּמָמָ֥ה דַקָּֽה"

האידיאל היהודי אינו נמצא בָרוח הגדולה או ברעש או באש אלא ב"ק֖וֹל דְּמָמָ֥ה דַקָּֽה"