מפסח מצרים עד פסח לעתיד יבוא  – דבר תורה

מצד אחד אנו אומרים בַקידוש בחג הפסח: "זמן חירותנו", ומצד שני אנו קוראים בהגדה של ליל הסדר: "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכַלותנו"

  • מסתבר שיש איזשהו מֶתַח בין הרצוי למצוי
  • מצד אחד היינו רוצים להאמין שהעולם מתקדם ולומד מהעבר, ואז מגיעה הפלישה לאוקראינה ותוצאותיה הקטסטרופליות להזכיר לנו שאולי טֶבַע האדם אינו משתנֶה

האם אנחנו מתקדמים בכיוון ימות המשיח, או האם האנושות עומדת בַמקום או אפילו חו"ח הולכת אחורנית?

  • על פי המסורת היהודית אליהו הנביא אמור לבשר על ביאת ימות המשיח, ועל פי פירוש אחד, כוס אליהו בליל הסדר מסמלת את האופטימיות של העם היהודי לקראת הגאולה למרות כל המכשולים שבדרך
  • אנו זוכרים את פסח מצרים, חוגגים את המכונֶה "פסח דורות" אך ממתינים לַפסח "לעתיד יבוא"
  • כתוב במשנה ברורה: "נוהגים באלו מדינות למזוג כוס אחד יותר מהמסובין, וקורין אותו כוס של אליהו הנביא, לרמוז שאנו מאמינים שכשם שגאלנו השם יתברך ממצרים, הוא יגאלנו עוד וישלח לנו את אליהו"
  • רבי נפתלי צבי הורוביץ הציע שכל אחד ימזוג יין מכוסו לכוס אליהו על מנת לסמל את התחייבותנו לתרום לביאת המשיח

בַתלמוד מסכת פסחים תָקנו חכמים לשתות ארבע כוסות בליל הסדר על סמך ארבע לשונות הגאולה בספר שמות: "וְהוֹצֵאתִ֣י אֶתְכֶ֗ם מִתַּ֙חַת֙ סִבְלֹ֣ת מִצְרַ֔יִם וְהִצַּלְתִּ֥י אֶתְכֶ֖ם מֵעֲבֹדָתָ֑ם וְגָאַלְתִּ֤י אֶתְכֶם֙ בִּזְר֣וֹעַ נְטוּיָ֔ה וּבִשְׁפָטִ֖ים גְּדֹלִֽים. וְלָקַחְתִּ֨י אֶתְכֶ֥ם לִי֙ לְעָ֔ם"

  • ובכל-זאת שני פסוקים לאחר מכן כתוב: "וְהֵבֵאתִ֤י אֶתְכֶם֙ אֶל־הָאָ֔רֶץ … וְנָתַתִּ֨י אֹתָ֥הּ לָכֶ֛ם מוֹרָשָׁ֖ה ". לכן, האם עלינו לשתות את הכוס החמישית?
  • טען הרב גורן שלשון הגאולה "והבאתי" קשורה לישיבת הארץ, "ולכן עתה אַחַר שחזרנו לארץ ישראל, ואף הוקמה מדינת ישראל, וזכינו ליישב את הארץ בַהֲחָלַת הריבונות שהיא מצוות "וירשתם" – יש מקום לשתות את הכוס החמישית"

אולי האופטימיות של הרב גורן הייתה מוקדמת ומוגזמת. לכן אנו ממשיכים לומר בסוף קריאת ההגדה "לשנה הבאה בירושלים" או "לשנה הבאה בירושלים הבנויה", כי "ירושלים" איננה רק שֵם של מקום אלא שאיפה לשלום ולאחדות כפי שנאמר במזמור:

"עֹ֭מְדוֹת הָי֣וּ רַגְלֵ֑ינוּ בִּ֝שְׁעָרַ֗יִךְ יְרוּשָׁלִָֽם. יְרוּשָׁלִַ֥ם הַבְּנוּיָ֑ה כְּ֝עִ֗יר שֶׁחֻבְּרָה־לָּ֥הּ יַחְדָּֽו" – עיר שבדברי יהושע בן לוי "עושָה כל ישראל חברים", או על פי הנביא ישעיה: "קִרְיָ֖ה נֶאֱמָנָ֑ה מְלֵאֲתִ֣י מִשְׁפָּ֗ט צֶ֛דֶק יָלִ֥ין בָּ֖הּ"