פרשת בהעלותך – דבר תורה

 

פרשת בהעלותך מתחילה בַמלים: "דַּבֵּר֙ אֶֽל־אַהֲרֹ֔ן וְאָמַרְתָּ֖ אֵלָ֑יו בְּהַעֲלֹֽתְךָ֙ אֶת־הַנֵּרֹ֔ת אֶל־מוּל֙ פְּנֵ֣י הַמְּנוֹרָ֔ה יָאִ֖ירוּ שִׁבְעַ֥ת הַנֵּרֽוֹת"

  • גם ההפטרה מֵסֵפֶר זכריה מתייחסת לַמנורה במלים: "רָאִ֣יתִי וְהִנֵּ֣ה מְנוֹרַת֩ זָהָ֨ב כֻּלָּ֜הּ וְגֻלָּ֣הּ עַל־רֹאשָׁ֗הּ וְשִׁבְעָ֤ה נֵרֹתֶ֙יהָ֙ עָלֶ֔יהָ שִׁבְעָ֤ה וְשִׁבְעָה֙ מֽוּצָק֔וֹת לַנֵּר֖וֹת אֲשֶׁ֥ר עַל־רֹאשָֽׁהּ"
  • ולמה דווקא שבעה נרות? יש מספר הסברים:
    • המדרש מציע שהוא כנגד שבעה כוכבי הלֶכֶת או כנגד שבעת ימי בראשית
    • המנורה של בית המקדש הייתה בת שבעה קנים נגד שבע המידות שבהן על פי הקבלה מתנהל העולם: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות

 

המנורה שהפכה להיות הסמל הלאומי של מדינת ישראל, מגלמת במהותה את הניגודיות שבין אחדות לנפרדות, מצד אחד היא עשויה מקשָה אחת וכולה מזהב טהור, ומן הצד השני היא מרובת קנים

  • השוני לא חייב להתקיים על חשבון אחדות העם כל עוד אנו זוכרים שיסודנו במקשָה אחת
  • ראוי לציין שאף קנה לא היה יותר גבוה מהאחרים

אֶת היכולת לקבל את האחר ולשאיר לו מקום דורשת צניעות. כפי שאמר הנביא מיכה: "וְהַצְנֵ֥עַ לֶ֖כֶת עִם־אֱלֹהֶֽיךָ"

כאשר מרים ואהרון תקפו את משה לקראת סוף פרשתנו על "הָאִשָּׁ֥ה הַכֻּשִׁ֖ית אֲשֶׁ֣ר לָקָ֑ח", משה היה יכול להגיב בזעם. אך כתוב: "וְהָאִ֥ישׁ מֹשֶׁ֖ה עָנָ֣יו מְאֹ֑ד מִכֹּל֙ הָֽאָדָ֔ם אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י הָאֲדָמָֽה"

  • זה אותו משה שעליו אמר האל: "פֶּ֣ה אֶל־פֶּ֞ה אֲדַבֶּר־בּ֗וֹ"
  • נכון, משה רבנו היה ראש הנביאים. הוא הגיע לגדולות, אך זה לא הפך אותו לאדם יהיר ומלא מעצמו. זה לֶקחַ שחלק ממנהיגינו היו יכולים ללמוד גם היום