פרשת יתרו – דבר תורה

 

פרשת יתרו כוללת כידוע את מתן התורה בהר סיני

  • – לא הייתה יכולה להיות פרשה המדגישה יותר מזאת את האוּנִיבֶרְסָלִיּוּת של  ההתגלות. הרי היא לא התרחשה בארץ ישראל ולא בירושלים!

נתחיל מזאת שהשם של הפרשה עצמה הנו "יתרו" – אדם שלא היה חלק מעַם ישראל. כדי להדגיש את העניין התורה מזכירה לנו פעמיים בפרשתנו שיתרו היה "כֹּהֵ֣ן מִדְיָ֑ן"

  • – במדרש מכילתא כתוב: "רבי יהושע אומר: 'כומר היה'", ומדרש תנחומא מוסיף: "כהן היה לַעֲבודה זרה"
  • – המחשבה שחותְנו של משה היה עובד אלילים לא מצאה חן בעיני הפרשן אבן עזרא, ולכן הוא הסביר ש"כהן מדין היה עובד השם כמַלְכִּי־צֶ֙דֶק֙" (על מלכי צדק כתוב בספר בראשית: "וּמַלְכִּי־צֶ֙דֶק֙ מֶ֣לֶךְ שָׁלֵ֔ם הוֹצִ֖יא לֶ֣חֶם וָיָ֑יִן וְה֥וּא כֹהֵ֖ן לְאֵ֖ל עֶלְיֽוֹן")
  • – אך האפולוגטיקה הזאת אינה כל-כך משכנעת. יתרו היה גוי!

למרות שכתוב בספר ישעיה וגם בספר מיכה בהתייחסות לאחרית הימים "כִּ֤י מִצִּיּוֹן֙ תֵּצֵ֣א תוֹרָ֔ה וּדְבַר־יה' מִירוּשָׁלִָֽם" – ואלו מלים שאנו שרים כשמוציאים את ספר התורה מארון הקודש – התורה לא ניתנה שָם אלא על פי התורה עצמה בהר סיני

–    ומדוע ניתנה התורה בר סיני באמצע המדבר? כתוב במדרש:

"בג' דברים ניתנה תורה: בָאש ובַמים ובַמדבר. בָאש, "וְהַ֤ר סִינַי֙ עָשַׁ֣ן כֻּלּ֔וֹ מִ֠פְּנֵי אֲשֶׁ֨ר יָרַ֥ד עָלָ֛יו ה' בָּאֵ֑שׁ"; בַמים, דכתי' (שופטים פרק ה'): "ה' בְּצֵאתְךָ֤ מִשֵּׂעִיר֙ (לפי פירוש אחד מדובר בהר סיני) … גַּם־עָבִ֖ים נָ֥טְפוּ מָֽיִם"; בַמדבר, דכתי': "וַיְדַבֵּ֨ר ה' אֶל־מֹשֶׁ֛ה בְּמִדְבַּ֥ר סִינַ֖י". ולמה ניתנה תורה בג' דברים אלו? לומר לך, מה ג' דברים אלו חינם לכל באי העולם, אף התורה חינם לכל באי העולם"

  • גישה אוניברסאלית זו הנָה כל-כך שונָה מזו של מדרש ספרי אשר בו נטען שאלוהים הציע את התורה לכל עם ועם, וכולם סירבו לקבל אותה

התורה ניתנה בַמדבר, בְמקום השייך לאף אחד ולכל אחד. ולמה? כדי להזכיר לנו שאין מקום שנקרא "ארץ הקודש" אלא שהקדושה נמצאת במעשינו ובמה שאנו מקדשים