פרשת כי תבוא – דבר תורה

פרשת כי תבוא היא ההמשך הטבעי של פרשת כי תצא אשר קראנו לפני שבוע

  • שתיהן מתייחסות לאֵיך על בני ישראל להתנהג כאשר ייכנסו לארץ כנען
  • שתיהן מתחילות בלשון יחיד, כי כל אחד ואחת אחראית על עתידו של העם

פרשתנו נקראת גם פרשת התוכחה הגדולה, מכיוון שהיא מראָה לאדם את ההשלכות של כל מעשיו, והיא אכן מתאימה ביותר לחודש הסליחות והתשובה

פרשת כי תצא הצהירה אותנו: "הִשָּׁ֣מֶר לְךָ֔ פֶּן־תִּשְׁכַּ֖ח אֶת־ה' אֱלֹהֶ֑יךָ …. פֶּן־תֹּאכַ֖ל וְשָׂבָ֑עְתָּ וּבָתִּ֥ים טֹבִ֛ים תִּבְנֶ֖ה וְיָשָֽׁבְתָּ. וּבְקָֽרְךָ֤ וְצֹֽאנְךָ֙ יִרְבְּיֻ֔ן וְכֶ֥סֶף וְזָהָ֖ב יִרְבֶּה־לָּ֑ךְ וְכֹ֥ל אֲשֶׁר־לְךָ֖ יִרְבֶּֽה. וְרָ֖ם לְבָבֶ֑ךָ וְשָֽׁכַחְתָּ֙ אֶת־ה' אֱלֹהֶ֔יךָ …. וְאָמַרְתָּ֖ בִּלְבָבֶ֑ךָ כֹּחִי֙ וְעֹ֣צֶם יָדִ֔י עָ֥שָׂה לִ֖י אֶת־הַחַ֥יִל הַזֶּֽה"

  • על מנת להזכיר לנו שהישגנו אינם רק פרִי עֲמָלנו, אנו קוראים בפרשתנו על הבָאַת הביכורים לבית המקדש:

"וְלָקַחְתָּ֞ מֵרֵאשִׁ֣ית כָּל־פְּרִ֣י הָאֲדָמָ֗ה אֲשֶׁ֨ר תָּבִ֧יא מֵֽאַרְצְךָ֛ אֲשֶׁ֨ר ה' אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לָ֖ךְ וְשַׂמְתָּ֣ בַטֶּ֑נֶא וְהָֽלַכְתָּ֙ אֶל־הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙ ה' אֱלֹהֶ֔יךָ לְשַׁכֵּ֥ן שְׁמ֖וֹ שָֽׁם"

כמו-כן, כל אחד היה צריך לַ֠עְשֵׂר אֶת־כָּל־מַעְשַׂ֧ר את תְּבוּאָתְוֹ "בַּשָּׁנָ֥ה הַשְּׁלִישִׁ֖ת שְׁנַ֣ת הַֽמַּעֲשֵׂ֑ר"

  • ומי קיבל את המעשר? "וְנָתַתָּ֣ה לַלֵּוִ֗י לַגֵּר֙ לַיָּת֣וֹם וְלָֽאַלְמָנָ֔ה וְאָכְל֥וּ בִשְׁעָרֶ֖יךָ וְשָׂבֵֽעוּ"
  • כידוע, ללוי לא הייתה נחלה. כמו הגר, היתום והאלמנה, הוא היה תלוי בחסדי העם כולו לקיומו
  • על פי "הכלכליסט" בישראל חלה עלייה בְשיעור העוני ובאי שוויון בשנת 2021, ומעל 800 אלף סובלים מרעב
  • יתר על כן, משפחות רבות אינן מסוגלות לרכוש דירה ודמי השכירות עולים מדי שנה
  • בניגוד למצב במדינות מערביות רבות, שבהן קיימת חלופה נרחבת של דיור ציבורי או חברתי, בישראל מרבית חסרי הדירה מתגוררים בשוק השכירות הפרטית, המתאפיין בהעדר כמעט מוחלט של רגולציה, בחוסר יציבות ובהעדר פיקוח על גובה שכר הדירה – וכל זאת במדינה יהודית!

פרשתנו מלאת ברכות וקללות, כפי שכתוב: "אֵ֠לֶּה יַֽעַמְד֞וּ לְבָרֵ֤ךְ אֶת־הָעָם֙ עַל־הַ֣ר גְּרִזִ֔ים … וְאֵ֛לֶּה יַֽעַמְד֥וּ עַל־הַקְּלָלָ֖ה בְּהַ֣ר עֵיבָ֑ל"

  • העם יכול לקבל את הברכה או, חס ושלום, את הקללה. ומה שיביא לנו את הברכה או את הקללה אינו איזשהו גורם חיצוני אלא מעשינו עצמם. וזה מסר חשוב בימים אלה שלפני ראש השנה