פרשת משפטים – דבר תורה

 

פרשת משפטים הנָה בעצם ההמשך של ההתגלות בהר סיני שעליה קראנו בפרשה הקודמת, פרשת יתרו

הפרשה כוללת מספר רב של מצוות, שרובן אפשר להזדהות איתן, אך חלק מהן שייכות לתפיסת עולם אחרת

בין היתר פרשתנו כוללת מצוות כמו:

"כִּֽי־תִרְאֶ֞ה חֲמ֣וֹר שֹׂנַאֲךָ֗ רֹבֵץ֙ תַּ֣חַת מַשָּׂא֔וֹ וְחָדַלְתָּ֖ מֵעֲזֹ֣ב ל֑וֹ עָזֹ֥ב תַּעֲזֹ֖ב עִמּֽוֹ. לֹ֥א תַטֶּ֛ה מִשְׁפַּ֥ט אֶבְיֹנְךָ֖ בְּרִיבֽוֹ…. וְשֹׁ֖חַד לֹ֣א תִקָּ֑ח כִּ֤י הַשֹּׁ֙חַד֙ יְעַוֵּ֣ר פִּקְחִ֔ים וִֽיסַלֵּ֖ף דִּבְרֵ֥י צַדִּיקִֽים. וְגֵ֖ר לֹ֣א תִלְחָ֑ץ וְאַתֶּ֗ם יְדַעְתֶּם֙ אֶת־נֶ֣פֶשׁ הַגֵּ֔ר כִּֽי־גֵרִ֥ים הֱיִיתֶ֖ם בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם"

כאשר מדובר בצער בעלי חיים, משפט צדק, וזכויות הזרים הגרים בתוכנו יש בתורה שלנו ערכים נשגבים שאפילו היום לא תמיד מצליחים ליישם אותם במלואם. ובכל-זאת:                – יש לנו מערכת משפט בין הטובות בעולם
– בדרך כלל דואגים לבעלי חיים שלא יסבלו
– יש ארגון הנקרא "קו לעובד" המסייע לעובדות ולעובדים אזרחי ישראל, למהגרי עבודה, לפליטים, למבקשי מקלט ולקורבנות סחר בבני אדם
– יש לנו בְמַה להתגאות

ובכל-זאת, התפיסה "תורה מן השמיים", הגורסת שיש לכל התורה סמכות אלוהית, אינה מקובלת על כולנו במאה ה-21. ראוי לציין שגם בדורות קודמים חיפשו את הדרך לא להבין כל מצווה פשוטה כמשמעה

  • למשל, כתוב בפרשתנו: "עַ֚יִן תַּ֣חַת עַ֔יִן שֵׁ֖ן תַּ֣חַת שֵׁ֑ן יָ֚ד תַּ֣חַת יָ֔ד רֶ֖גֶל תַּ֥חַת רָֽגֶל"
  • ענישה של מידה כנגד מידה הייתה מקובלת בַתרבויות הַקדומות. המצווה כבר מופיעה בחוקי חמורבי. שם כתוב: "כי יַכה איש את עֵין בן חורין ושיחתָה, את עֵינו יַכו וְיַשחיתו"
  • אך כבר כתוב במסכת בבא קמא: "עַיִן ממש! לא סַלקָא דַעתָך, דתניא: יכול סימֵא את עינו – מסמא את עינו, קָטַע את ידו – מְקַטֵעַ את ידו, שיבר את רגלו – משבר את רגלו? ת"ל: מכה אדם ומכה בהמה, מה מכה בהמה לתשלומין, אף מכה אדם לתשלומין"
  • כלומר, העונש הוא תשלום פיצוי לפי גודל הנזק שנגרם

אך חז"ל לא תמיד הצליחו למַתֵן את המצוות שיש בתורה. גם כתוב בפרשתנו: "מְכַשֵּׁפָ֖ה לֹ֥א תְחַיֶּֽה"

  • התלמוד במסכת יבמות אישר את הגישה באומרו: "מה אוב וידעוני בסקילה, אף מכשפה בסקילה", ומסופר בַמשנה ששמעון בן שטח תלה שמונים מכשפות באשקלון ביום אחד! – אולי זה באמת לא קרה אלא היה רק תקוות שווא של אלה אשר האמינו – ויש גם כאלה היום – בכוח הכישוף