פרשת עקב – דבר תורה

 

פרשת עקב שאנו קוראים השבוע מתייחסת למקומנו כבני אדם בעולמנו ולהשלְכות מעשינו

  • בעולם של התחממות גלובלית וזיהום אוויר ומים קטסטרופאלי, אולי האנושות מתחילה להבין סוף סוף את האמת הנמצאת באזהרתו של הנביא ישעיה: "וְהִנֵּ֣ה שָׂשׂ֣וֹן וְשִׂמְחָ֗ה הָרֹ֤ג בָּקָר֙ וְשָׁחֹ֣ט צֹ֔אן אָכֹ֥ל בָּשָׂ֖ר וְשָׁת֣וֹת יָ֑יִן אָכ֣וֹל וְשָׁת֔וֹ כִּ֥י מָחָ֖ר נָמֽוּת"
  • כמובן הפְשט של המשפט הוא שיש כאלה המתנהגים כאילו אין מחר, כי בכל מקרה בסוף ימותו, או בדבריו של הפרשן רד"ק: "לא דאגו ולא פחדו לדברי האל אלא לעגו ושמחו, ואמרו הואיל וסופנו למות מעתה נעשה ששון ושמחה"
  • אך אפשר גם לפרש את דברי ישעיה בצורה מדרשית אחרת: "אם העולם ימשיך להתנהל כמו היום, בסוף לא יהיה עולם

פרשת עקב מנסחת את הקשר בין מעשינו להשלכות במלים אחרות:

"וְהָיָ֗ה אִם־שָׁכֹ֤חַ תִּשְׁכַּח֙ אֶת־ה' אֱלֹהֶ֔יךָ וְהָֽלַכְתָּ֗ אַחֲרֵי֙ אֱלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וַעֲבַדְתָּ֖ם וְהִשְׁתַּחֲוִ֣יתָ לָהֶ֑ם הַעִדֹ֤תִי בָכֶם֙ הַיּ֔וֹם כִּ֥י אָבֹ֖ד תֹּאבֵדֽוּן"

  • אך שלא נשלה את עצמנו. "אֱלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים" לא חייבים להיות פסלי עץ או אבן, או עגל הזהב, אלא הערכים שאנו שמים במקום אלוהים
  • רבים היום שמים את האדם על הישגיו במרכז העולם, אך הפרשה מזהירה אותנו:

"הִשָּׁ֣מֶר לְךָ֔ פֶּן־תִּשְׁכַּ֖ח אֶת־ה' אֱלֹהֶ֑יךָ … פֶּן־תֹּאכַ֖ל וְשָׂבָ֑עְתָּ וּבָתִּ֥ים טֹבִ֛ים תִּבְנֶ֖ה … וְרָ֖ם לְבָבֶ֑ךָ … וְאָמַרְתָּ֖ בִּלְבָבֶ֑ךָ כֹּחִי֙ וְעֹ֣צֶם יָדִ֔י עָ֥שָׂה לִ֖י אֶת־הַחַ֥יִל הַזֶּֽה. וְזָֽכַרְתָּ֙ אֶת־ה' אֱלֹהֶ֔יךָ כִּ֣י ה֗וּא הַנֹּתֵ֥ן לְךָ֛ כֹּ֖חַ לַעֲשׂ֣וֹת חָ֑יִל"

  • אדם שאיננו זוכר שלא הגיע לאן שהגיע לבדו, אדם השיכור מכוחו-שלו, אדם הבטוח כי הכול ניתן לו על מגש של כסף ושוכח את הידיים המגישות לו את המגש, סופו לַאֱבַדון

ובכל-זאת, עם כל האזהרות והפסימיות הזאת, הפטרת הנחמה של הנביא ישעיה בעקבות חרבן בית ראשון כעונש על מעשינו הרעים מסתיימת במקום יותר אופטימי, ומזכירה לנו שיש עדיין מקום לַחגיגות ולשמחה:

"כִּֽי־נִחַ֨ם ה' צִיּ֗וֹן נִחַם֙ כָּל־חָרְבֹתֶ֔יהָ וַיָּ֤שֶׂם מִדְבָּרָהּ֙ כְּעֵ֔דֶן וְעַרְבָתָ֖הּ כְּגַן־ה' שָׂשׂ֤וֹן וְשִׂמְחָה֙ יִמָּ֣צֵא בָ֔הּ תּוֹדָ֖ה וְק֥וֹל זִמְרָֽה"