פרשת קורח – דבר תורה

 

 

בלי להיכנס לפוליטיקה מעניין שדווקא השבוע, כאשר אנחנו עומדים לפני האפשרות שתקום ממשלה חדשה, גם פרשת השבוע וגם ההפטרה מתעסקים במנהיגות

ההפטרה מִסֵפֶר שמואל מספרת על רצונו של העם להמליך מלך

את פרשת השבוע, פרשת קורח, כולנו מכירים. קורח ועדתו מרדו נגד מנהיגותם של משה ואהרון:
"וַיִּֽקָּהֲל֞וּ עַל־מֹשֶׁ֣ה וְעַֽל־אַהֲרֹ֗ן וַיֹּאמְר֣וּ אֲלֵהֶם֘ רַב־לָכֶם֒ כִּ֤י כָל־הָֽעֵדָה֙ כֻּלָּ֣ם קְדֹשִׁ֔ים

וּבְתוֹכָ֖ם ה' וּמַדּ֥וּעַ תִּֽתְנַשְּׂא֖וּ עַל־קְהַ֥ל ה'"

  • הדבר האחרון שאפשר להאשים את משה בו הוא התנשאות. תגובתו של משה העידה על אופיו: "וַיִּשְׁמַ֣ע מֹשֶׁ֔ה וַיִּפֹּ֖ל עַל־פָּנָֽיו". כפי שמעיד המקרא: "וְהָאִ֥ישׁ מֹשֶׁ֖ה ענו עָנָ֣יו מְאֹ֑ד מִכֹּל֙ הָֽאָדָ֔ם אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י הָאֲדָמָֽה", דבר שאי אפשר לומר על מנהיגינו היום!

 

מה הייתה הבעיה של קורח? מסביר הרב בחיה אבן פקודה, אשר חי בספרד במאה ה- 12:  "הסיבה לקרח במחלוקת הזה … שהתלבש במידת הקנאה, והיא מידה רעה ומכָה שאין לה רפואה"

  • מוסיף הרב בחיה: "הוא שידוע כי כאשר יקנא במי שהשיג עושר ונכסים, יוסיף דאגה על דאגה עד שישיג כמוהו. ואם השיג, יגיע מזה אל אהבת הכבוד … ומאהבת הכבוד יעלה אל השררה…. ואם לא השיג, יהיו כל ימיו מכאובים, וחיי צער יחיה, וסוף שימית את עצמו"

 

כידוע, כתוב בפרשתנו כי קורח ועדתו נֶעֱנשו: "וַתִּפְתַּ֤ח הָאָ֙רֶץ֙ אֶת־פִּ֔יהָ וַתִּבְלַ֥ע אֹתָ֖ם וְאֶת־בָּתֵּיהֶ֑ם וְאֵ֤ת כָּל־הָאָדָם֙ אֲשֶׁ֣ר לְקֹ֔רַח וְאֵ֖ת כָּל־הָרֲכֽוּשׁ וַיֵּ֨רְד֜וּ הֵ֣ם וְכָל־אֲשֶׁ֥ר לָהֶ֛ם חַיִּ֖ים שְׁאֹ֑לָה"

  • אך מה שמעניין הוא שלא כתוב שֶמֵתו – רק שירדו שאולה. על עובדה זו מעיר המדרש: "אעפ"כ לעתיד לבוא הם עתידין לעלות"
  • כמו-כן בספר תהילים אנו מוצאים לא פחות מאחד עשר מזמורים המוקדשים "לבני קורח"

 

קרח ועדתו נענשים. הם אינם מתים אלא נעלמים, האדמה נפתחת והם נקברים חיים, אך קולותיהם ממשיכים להישמע בספר תהילים, בַמדרש וכמובן גם כיום במציאות הישראלית