פרשת קורח – דבר תורה

 

זה לא היה יכול להיות צירוף מקרים, שאנו קוראים את פרשת קורח דווקא בשבוע אשר בו הוחלט שנחזור לקלפי בפעם החמישית בתוך פחות מארבע שנים

  • הֵעיר ערבי קשיש ונבון בַחדשות לפני יומיים, ששיטת הבחירות בישראל חייבת להיות רְקובה אם היא מחזירה אותנו לקלפי כל שנה
  • הפוליטיקאים היו יכולים לשנות את המצב, אך מסתבר שזה לא באינטרס שלהם לעשות כך

והעניין של אינטרסים הוא מה שמחבר אותנו לפרשת קורח. הרי כתוב שם:

"וַיִּקַּ֣ח קֹ֔רַח בֶּן־יִצְהָ֥ר בֶּן־קְהָ֖ת בֶּן־לֵוִ֑י וְדָתָ֨ן וַאֲבִירָ֜ם בְּנֵ֧י אֱלִיאָ֛ב וְא֥וֹן בֶּן־פֶּ֖לֶת בְּנֵ֥י רְאוּבֵֽן…. וַיִּֽקָּהֲל֞וּ עַל־מֹשֶׁ֣ה וְעַֽל־אַהֲרֹ֗ן וַיֹּאמְר֣וּ אֲלֵהֶם֘ רַב־לָכֶם֒ כִּ֤י כָל־הָֽעֵדָה֙ כֻּלָּ֣ם קְדֹשִׁ֔ים וּבְתוֹכָ֖ם ה' וּמַדּ֥וּעַ תִּֽתְנַשְּׂא֖וּ עַל־קְהַ֥ל ה'"

  • לא היה מדובר במה שחז"ל כינו "מחלוקת לשם שמים" אלא מרד לצורך קידום עצמי
  • לצערנו לעתים קרובות המחלוקות בכנסת אינן מבוססות על השקפות פוליטיות סותרות אלא מתוך רצון פשוט להחליף את המנהיגות. כפי שאמר קורח: "כָל־הָֽעֵדָה֙ כֻּלָּ֣ם קְדֹשִׁ֔ים וּבְתוֹכָ֖ם ה' וּמַדּ֥וּעַ תִּֽתְנַשְּׂא֖וּ עַל־קְהַ֥ל ה'"

כמו בַפוליטיקה הישראלית היום היו גם אז אלה אשר החליפו צדדים

  • און בן פלט היה אחד מהם. הוא מופיע בְרשימת המורדים נגד משה בפסוק א' בַסיפור, אך לאחר מכן הוא נעלם. מה קרה לו?
  • מדרש יפֶה מובא בהקשר זה בַתלמוד במסכת סנהדרין, ואני מתרגם מהארמית:

"אמר רב: 'און בן פלת – אשתו הצילָתו'. אמרה לו: 'מה איכפת לך? אם משה הרב, אתה תלמיד, ואם קרח הרב, אתה תלמיד'. אמר לָה : 'ומה אעשה? הרי הייתי בְעֵצָה עם קרח ונשבעתי לו אמונים'. אמרה לו: 'הרי ידוע כי כל העדה כולם קדושים וצנועים. שֵב אתה, ואני אציל אותך!' השקתָהו יין ונשתכר, והשכיבָתו בתוך הבית, והיא התיישבה על יד הפתח ופָרעָה את שערה. וכל מי שבא לקרוא לו וראה אשתו, חוזר. ובינתיים נבלעה עדת קרח"

  • און בן פלט הִימֵר על קרח ועדתו. אשתו הבינה שזהו מהלך מוטעֶה. אך כיצד תשכנע את בעלה? ראשית, הסבירה לו בשפה שלו: 'לא ייצא לך מזה כלום'. שנית, התנהגה מעט בתַחמָנות. היא דאגה שהחבר'ה הרעים לא יצליחו להגיע אליו לשכנעו לבוא עמהם

נשאלת השאלה: מה הביא אותנו לַבחירות? הרי לא מדובר ב"פֶרֶס יְחַלֵק את ירושלים" או מפני שיש לַצד השני הפתרונות לָאינפלציה, לַגל השישי של הקורונה או לַמצב העגום של החינוך במדינת ישראל. לא שאין השקפות אידיאולוגיות שונות ומוצדקות, אך מקבלים את הרושם שעיקר המחלוקת נובע מאינטרסים אישיים, וכך היה גם בימי קורח ועדתו