פרשת שלח-לך – דבר תורה

 

אשתי שרה הציעה בצחוק שההיסטוריה של המוסד התחילה בפרשתנו כאשר שלח משה רבנו את המרגלים לתור את ארץ כנען

פרשת שלח-לך מתחילה במלים: "וַיְדַבֵּ֥ר ה' אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר. שְׁלַח־לְךָ֣ אֲנָשִׁ֗ים וְיָתֻ֙רוּ֙ אֶת־אֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן אֲשֶׁר־אֲנִ֥י נֹתֵ֖ן לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל"

  • יש איזשהו חוסר בהירות לגבי מי יזם את הרעיון. מצד אחד כתוב: "וַיְדַבֵּ֥ר ה' אֶל־מֹשֶׁ֥ה", אבל לאחר מכן כתוב: "שְׁלַח־לְךָ֣"
  • אמר ריש לקיש בתלמוד מסכת סוטא: "שלח לך – מדעתך"
  • באותה מידה אמר האל לאברם: "לֶךְ־לְךָ֛ מֵאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ"
  • אברם היה יכול לסרב. כמו-כן, משה רבינו היה יכול לטעון שלא היה צורך בכלל לשלוח מרגלים לתור את הארץ המובטחת
  • זוהי הטענה של המדרש הטוען: "אף על פי שאמר הקדוש ברוך הוא שלח לך, לא היה מן הקדוש ברוך הוא שילכו. למה? שכבר אמר להן הקדוש ברוך הוא שִבְחָה של א"י"
  • לכן, האם משה היה אשם?

להבדיל אלף הבדלים, במשפטו טען אדולף אייכמן, ימך שמו, כי הוא לא היה אחראי על מה שקרה, אלא שהוא רק ציית לִפקודות הממשל הנאצי שלא יכול היה להפר בהיותו פקיד נמוך דרג, וכי האשם העיקרי היה הממשל הגרמני

אם כן, לפי טענה זו, ההחלטה לשלוח את המרגלים הייתה של ה'

  • ספר דברים, המכונה על פי חז"ל "משנה תורה", שכאילו חוזר על החומר בספרי התורה הקודמים, מְסַפֵר לנו סיפור אחר: שָם משה מפיל את האחריות על העם ואומר: "וַתִּקְרְב֣וּן אֵלַי֘ כֻּלְּכֶם֒ וַתֹּאמְר֗וּ נִשְׁלְחָ֤ה אֲנָשִׁים֙ לְפָנֵ֔ינוּ וְיַחְפְּרוּ־לָ֖נוּ אֶת־הָאָ֑רֶץ וְיָשִׁ֤בוּ אֹתָ֙נוּ֙ דָּבָ֔ר אֶת־הַדֶּ֙רֶךְ֙ אֲשֶׁ֣ר נַעֲלֶה־בָּ֔הּ וְאֵת֙ הֶֽעָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר נָבֹ֖א אֲלֵיהֶֽן"

פרשת המרגלים הייתה קטסטרופה. טענו חז"ל שב ט' באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ. כל הדור ההוא ימות במדבר

  • כתב חיים נחמן ביאליק בשירו "מְתֵי מדבר האחרונים: "רַק אַרְבָּעִים שָׁנָה נֵתַע בֵּין הֶהָרִים, וּבַחוֹל טָמַנּוּ שִׁשִּׁים רִבּוֹא פְּגָרִים"

מי היה אשם? משה או העם? ברור שהאל מֵטיל את האחריות על משה. בקונטקסט אחר במֵי המריבה כתוב: "יַ֚עַן לֹא־הֶאֱמַנְתֶּ֣ם בִּ֔י לְהַ֨קְדִּישֵׁ֔נִי לְעֵינֵ֖י בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לָכֵ֗ן לֹ֤א תָבִ֙יאוּ֙ אֶת־הַקָּהָ֣ל הַזֶּ֔ה אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁר־נָתַ֥תִּי לָהֶֽם"

אם משה והעם היו מאמינים בה', אז לא היה צורך לשלוח את המרגלים בכלל!