פרשת שמות – דבר תורה

 

השבוע התחלנו לקרוא את ספר שמות המסמן את המעבר מארץ כנען לארץ מצרים, הוא מעביר אותנו משעבוד לגאולה, ומסיפורי אבות ואימהות האומה לגיבוש העם. כפי שאישר פרעה:

"הִנֵּ֗ה עַ֚ם בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל רַ֥ב וְעָצ֖וּם מִמֶּֽנּוּ"

  • במדרש "לקח טוב", שנכתב ע"י רבי טוביה בן אליעזר, אשר חי בסלוניקי במאה ה-12, כתוב: "עַד עתה 'בני ישראל', מיכן ואילך 'עם בני ישראל'
  • מה הופך קבוצת אנשים לעם? אחת התשובות נמצאת במעשה דור הפַּלָּגָה – אלה אשר בנו את מגדל בבל. שָם נמצא השימוש במילה "עם" בפעם הראשונה בתנ"ך. דור הפַּלָּגָה כתוב: "הֵ֣ן עַ֤ם אֶחָד֙ וְשָׂפָ֤ה אַחַת֙ לְכֻלָּ֔ם"
  • כאשר אנו עדים בהתנהגותם של מגזרים שונים בחברתנו כשמדובר בהנחיות משרד הבריאות בנוגע לנגיף הקורונה, אפשר בוודאי לשאול את השאלה האם אנחנו באמת "עם אחד ושפה אַחַת"

אם יש דמות בפרשת שמות שמגיע לה התואר "חסידת אומות העולם" אז היא בוודאי בת-פרעה

  • למרות שפרשתנו מתייחסת אליה לא פחות מארבע פעמים, אנחנו לא יודעים איך קוראים לה. ובכל-זאת היא חסידה
  • היא יודעת טוב מאוד שהתינוק שנמצא בַתיבה בתוך הסוּף הנו עברי, כי היא מגיבה בחיוב להבאת "אִשָּׁ֣ה מֵינֶ֔קֶת מִ֖ן הָעִבְרִיֹּ֑ת" ואפילו מוסיפה להביא "אֶת־אֵ֥ם הַיָּֽלֶד"
  • אך בכל-זאת לאחר מכן כתוב: "וַֽיְהִי־לָ֖הּ לְבֵ֑ן וַתִּקְרָ֤א שְׁמוֹ֙ מֹשֶׁ֔ה" – בְפועַל בתו של פרעה אימצה את משה ועל ידי כך הצילה את חייו
  • מוסיף המדרש: "היתה בת פרעה מנשקת ומחבקת אותו כאילו הוא בנה, ולא היתה מוציאָתו מפַלטָרין של מלך"
  • אך נשארת השאלה: מה היה שמה של בתו של פרעה?
  • המלים "בת פרעה" מופיעות גם בספר דברי הימים. שם כתוב: "וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה בַת-פַּרְעֹה".
  • בוודאי לא היה מדובר באותה בת פרעה, אך בספרה "שבע אימהות" כתבה יוכי ברנדיס: "אבל חז"ל, שלא אוהבים שיש בתנ"ך אנשים לא מזוהים, החליטו … (ש)בִתיה היא לא אחרת מאשר הנסיכה המצרית שאימצה את משה לְבֶן"
  • המדרש משבח את בת פרעה בַמלים: "אתה לָמֵד שְכָרָן של גומלי חסדים, אף על פי שהַרבֵה שמות היו לו למשה, לא נקבע לו שם בכל התורה אלא כמו שקְרָאָתו בִתיה בת פרעה, ואף הקדוש ברוך הוא לא קְרָאָהו בשם אחר"
  • חז"ל החליטו לכלול את בִתיה בת פרעה בַרשימה של שבעת הצדיקים אשר זכו להיכנס בעודם חיים לגן עדן

בלעדי בִתיה בת פרעה הסיפור של עם ישראל היה יכול להסתיים במקום אחר לחלוטין