שבת חול המועד סוכות – דבר תורה

 

אין חג אחר בכל-השנה כמו חג הסוכות שבקשר אליו מודגש כל-כך נושא השמחה. הרי כתוב: "וְשָׂמַחְתָּ֖ בְּחַגֶּ֑ךָ" ובפסוק לאחר מכן: "וְהָיִ֖יתָ אַ֥ךְ שָׂמֵֽחַ"

  • שואלים במסכת פסחים: "בְמֹה מְשַמחֵם?" והתשובה: "ביין. רבי יהודה אומר: אנשים בראוי להם, ונשים בראוי להן. אנשים בראוי להם – ביין, ונשים במאי? תני רב יוסף: בבבל – בבגדי צבעונין, בארץ ישראל – בבגדי פשתן מגוהצין"
  • הציטטה הזאת נותנת לנו מבט פנימה לאורַח חייהם של אבותינו ואימותינו לפני כ- 1,500 שנה

אך למה השמחה שלימה דווקא בחג הסוכות? התשובה נמצאת בדעת זקנים מבעלי התוספות מהמאה ה-12 וה-13 בצרפת, ושם כתוב:

"גבי פסח לא כתיב 'שמחה' כלל לפי שבפסח עדיין לא נלקטו התבואות ולא פירות האילן. ובחג השבועות כבר נלקטו התבואות ואיכא חדא 'שמחה' ולא יותר (= ושם המילה 'שמחה' מופיעה רק פעם אחת), כי עדיין לא נלקטו פירות האילן וגם התבואות לתוך הבית. אבל בחג הסוכות שלקטו התבואות ופירות האילן וגם הכול נאסף לתוך הבית – הרי מדובר ב'חג האסיף' – אז השמחה היא שלימה"

לפי תפיסה זו עיקר החג קשור לחקלאות. אך, כידוע, התורה נותנת לַישיבה בסוכה גם הסבר אחר, והוא:

"לְמַעַן֘ יֵדְע֣וּ דֹרֹֽתֵיכֶם֒ כִּ֣י בַסֻּכּ֗וֹת הוֹשַׁ֙בְתִּי֙ אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל בְּהוֹצִיאִ֥י אוֹתָ֖ם מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם"

על מנת לדעת מהי בעצם הסוכה ומהי מטרתה צריך רק להסתכל בספר ישעיה. שם כתוב:

"וְנוֹתְרָ֥ה בַת־צִיּ֖וֹן כְּסֻכָּ֣ה בְכָ֑רֶם" ויותר מאוחר: "וְסֻכָּ֛ה תִּהְיֶ֥ה לְצֵל־יוֹמָ֖ם מֵחֹ֑רֶב וּלְמַחְסֶה֙ וּלְמִסְתּ֔וֹר מִזֶּ֖רֶם וּמִמָּטָֽר"

  • ועד היום רואים פה ושם בארץ צריפים כאלה על עמודים באמצע שדות וכרמים שמטרתם לתת מחסה לחקלאים השומרים על יבולם

כמובן, נהפכה סוגיית הסוכה כמו כל נושא אחר לעניין הלכתי ביהדות, והשולחן ערוך דן בפרטי פרטים בין היתר בנושאים כמו "העושה סוכה מתחת האילן. יש אומרים שאם האילן צִלָתו מרובה מחמתו פסולה" ושאלות כמו "ממה צריך להיות הסכך?"

אם כן, הסוכה מחברת בין חוויתם של אבותינו ואמותינו כשיצאו ממצרים ושמחתם של החקלאים בחג האסיף, והשמחה צריכה להיות של כולם כפי שכתוב: "וְשָׂמַחְתָּ֖ בְּחַגֶּ֑ךָ אַתָּ֨ה וּבִנְךָ֤ וּבִתֶּ֙ךָ֙ וְעַבְדְּךָ֣ וַאֲמָתֶ֔ךָ וְהַלֵּוִ֗י וְהַגֵּ֛ר וְהַיָּת֥וֹם וְהָאַלְמָנָ֖ה אֲשֶׁ֥ר בִּשְׁעָרֶֽיךָ"