שבת חזון – דבר תורה
שבת זו נקראת "שבת חזון" על שם המלים הראשונות של ההפטרה שאנו קוראים השבת:
"חֲזוֹן֙ יְשַֽׁעְיָ֣הוּ בֶן־אָמ֔וֹץ אֲשֶׁ֣ר חָזָ֔ה עַל־יְהוּדָ֖ה וִירוּשָׁלִָ֑ם"
הנביא מתאר את עם ישראל בְמלים לא בדיוק מחמיאות: "גּ֣וֹי חֹטֵ֗א עַ֚ם כֶּ֣בֶד עָוֹ֔ן זֶ֣רַע מְרֵעִ֔ים בָּנִ֖ים מַשְׁחִיתִ֑ים"
- איני מכיר עַם אחר שהיה צריך להתמודד עִם נביאי זעם כמו שיש אצלנו
- ישעיה ניבא את חרבן בית ראשון אשר נציין ביום ראשון הקרוב, בט' באב, ומתאר את העומד להתרחש בַמלים: "אַרְצְכֶ֣ם שְׁמָמָ֔ה עָרֵיכֶ֖ם שְׂרֻפ֣וֹת אֵ֑שׁ"
פעם היה בית-המקדש סמל לאחדות העם. כפי שכתוב במזמור:
"יְרוּשָׁלִַ֥ם הַבְּנוּיָ֑ה כְּ֝עִ֗יר שֶׁחֻבְּרָה־לָּ֥הּ יַחְדָּֽו. שֶׁשָּׁ֨ם עָל֢וּ שְׁבָטִ֡ים שִׁבְטֵי־יָ֭הּ עֵד֣וּת לְיִשְׂרָאֵ֑ל לְ֝הֹד֗וֹת לְשֵׁ֣ם ה'"
- התורה מתייחסת לא פחות משלוש פעמים לעליית הרגל לירושלים:
"שָׁלֹ֥שׁ פְּעָמִ֖ים בַּשָּׁנָ֑ה יֵרָאֶה֙ כָּל־זְכ֣וּרְךָ֔ אֶל־פְּנֵ֖י הָאָדֹ֥ן ה'"
- אנחנו גם יודעים מִסֵפֶר מלכים על איך שהמלך שלמה קיים את המצווה הזאת כי כתוב:
"וְהֶעֱלָ֣ה שְׁלֹמֹ֡ה שָׁלֹשׁ֩ פְּעָמִ֨ים בַּשָּׁנָ֜ה עֹל֣וֹת וּשְׁלָמִ֗ים עַל־הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ אֲשֶׁ֣ר בָּנָ֣ה לַה'"
אך משהו התקלקל בהתנהגותו של העם, כי מוסיף ישעיה: "כִּ֣י תָבֹ֔אוּ לֵרָא֖וֹת פָּנָ֑י מִי־בִקֵּ֥שׁ זֹ֛את מִיֶּדְכֶ֖ם רְמֹ֥ס חֲצֵרָֽי"
- כמה מלים אלו שונות מאלו בַמזמור: "שָׂ֭מַחְתִּי בְּאֹמְרִ֣ים לִ֑י בֵּ֖ית ה' נֵלֵֽךְ"!
מה שהיה אמור להיות סמל לאחדות ולטוהר מידות נהפך למקום של פילוג ומריבות, אך זה לא יהיה תמיד ככה
- החזון של אחרית הימים של הנביא מיכה מדבר דווקא על אחדות: "וְֽהָלְכ֞וּ גּוֹיִ֣ם רַבִּ֗ים וְאָֽמְרוּ֙ לְכ֣וּ וְנַעֲלֶ֣ה אֶל־הַר־ה' וְאֶל־בֵּית֙ אֱלֹהֵ֣י יַעֲקֹ֔ב"
יש כאלה השרים "ייבנה ייבנה בית המקדש", אך העיקר איננו בניית בית-המקדש אלא בניית חברה ראויה לבית-מקדש, כי כפי שמצוין בסוף ההפטרה שאנו קוראים השבת: "צִיּ֖וֹן בְּמִשְׁפָּ֣ט תִּפָּדֶ֑ה וְשָׁבֶ֖יהָ בִּצְדָקָֽה"