שבת חזון – דבר תורה

כידוע, היום הוא בעצם ט' באב, יום צום על חרבן בית ראשון ובית שני

  • לאור העובדה שהוא גם שבת, דוחים את הצום ביממה, אך נשאלת השאלה: כמה מאיתנו נצום ביום הזה?

במבט ראשון נדמה כי קיים מרחק רב בין העולם בו אנו חיים, במדינה עצמאית, וכלכלה משגשגת, בדור שחִוָוה אמנם לא מעט קשיים אך הוא דור של תקומה במדינה ריבונית לבין דור החורבן

ויתֵרָה מכך, האם אנו באמת מתגעגעים לבית המקדש ורוצים בְבִנְיָנו במהרה?

  • חלק מהעם בוודאי יאמרו "כן" – אלה המתפללים שלוש פעמים כל יום: "השב את העבודה לדביר ביתך ואִשֵי ישראל ותפילתם באהבה תקבל ברצון"
  • אך כבר בתקופת הנביאים שאל ישעיה באופן רטורי במלים שקוראים השבת: "לָמָּה־לִּ֤י רֹב־זִבְחֵיכֶם֙ יֹאמַ֣ר ה' שָׂבַ֛עְתִּי עֹל֥וֹת אֵילִ֖ים וְחֵ֣לֶב מְרִיאִ֑ים וְדַ֨ם פָּרִ֧ים וּכְבָשִׂ֛ים וְעַתּוּדִ֖ים לֹ֥א חָפָֽצְתִּי"
  • כמו-כן אמר הנביא הושע בשם אלוהים: "כִּ֛י חֶ֥סֶד חָפַ֖צְתִּי וְלֹא־זָ֑בַח וְדַ֥עַת אֱלֹהִ֖ים מֵעֹלֽוֹת"
  • אמנם היה מדובר בסתירה שבין הבאת קורבנות לבין התנהגותו הבלתי-מוסרית של העם, אך אותה סתירה קיימת גם לעתים קרובות היום

אפשר גם לטעון שהחזרה לציון מבטלת את הצורך בַאֲבֵלות. הרי אמר הנביא זכריה:

"כֹּֽה־אָמַ֞ר ה' צְבָא֗וֹת צ֣וֹם הָרְבִיעִ֡י וְצ֣וֹם הַחֲמִישִׁי֩ וְצ֨וֹם הַשְּׁבִיעִ֜י וְצ֣וֹם הָעֲשִׂירִ֗י יִהְיֶ֤ה לְבֵית־יְהוּדָה֙ לְשָׂשׂ֣וֹן וּלְשִׂמְחָ֔ה וּֽלְמֹעֲדִ֖ים טוֹבִ֑ים וְהָאֱמֶ֥ת וְהַשָּׁל֖וֹם אֱהָֽבוּ"

אמנם אפשר להקדיש את ט' באב לשיחות על הסיבות לחרבן הבית, שנאת חינם ואהבת חינם, והסכנה שנביא על עצמנו חו"ח חרבן בית שלישי, אך זה רחוק מהרצון לחזור לְמַה שהיה, או בדברי מגילת איכה שקוראים מחר בערב: "חדש ימינו כקדם"

כתב הרמב"ם: "יֵשׁ שָׁם יָמִים שֶׁכָּל יִשְׂרָאֵל מִתְעַנִּים בָּהֶם מִפְּנֵי הַצָּרוֹת שֶׁאֵרְעוּ בָּהֶן כְּדֵי לְעוֹרֵר הַלְּבָבוֹת לִפְתֹּחַ דַּרְכֵי הַתְּשׁוּבָה וְיִהְיֶה זֶה זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂינוּ הָרָעִים וּמַעֲשֵׂה אֲבוֹתֵינוּ שֶׁהָיָה כְּמַעֲשֵׂינוּ עַתָּה עַד שֶׁגָּרַם לָהֶם וְלָנוּ אוֹתָן הַצָּרוֹת. שֶׁבְּזִכְרוֹן דְּבָרִים אֵלּוּ נָשׁוּב לְהֵיטִיב."

קינות מגילת איכה אינן קינות על מי שמת. הן קינות על זו שנשארה. על הבדידות, על הנטישה, על הפירוק של הבית והעולם שהיה

  • אך איננו יכולים לבנות את חיינו על העולם שהיה, אלא עלינו להביט לקראת העתיד ומה שיכול להיות. אולי זוהי הסיבה שדווקא שבת זו נקראת "שבת חזון"