שבת זכור – דבר תורה

 

קוראים לשבת זו שלפני חג הפורים "שבת זכור" על סמך המלים מִסֵפר דברים: "זָכ֕וֹר אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה לְךָ֖ עֲמָלֵ֑ק בַּדֶּ֖רֶךְ בְּצֵאתְכֶ֥ם מִמִּצְרָֽיִם"

  • ומה הקשר בין עמלק לבין חג הפורים? העם עמלק איננו רק שָם כשבני ישראל יוצאים ממצרים אלא הוא גם נלחם יותר מאוחר במלך שאול. מלך עמלק באותה תקופה היה אדם בשם אגג. כך אנו קוראים בספר שמואל: "אֲגַ֥ג מֶֽלֶךְ־עֲמָלֵ֖ק"
  • ובמגילת אסתר אנו קוראים על המן שהוא "בֶּֽן־הַמְּדָ֛תָא הָאֲגָגִ֖י". לכן הקשר בין עמלק לבין אגג לבין המן

כתוב במדרש: "אמר רבא חייב אדם לבסומי עצמו עד שלא ידע בין ברוך מרדכי לארור המן"

  • מקבלים את הרושם המוטעֶה כאילו שתי הדמויות האלו, מרדכי והמן, היו תמצית הגבורה והרֶשע, אך המן לא היה יכול לקדם את מזימתו ללא תמיכתו של המלך אחשוורוש
  • באותה מידה מדגישה חנה ארנדט כי הנאצים לא היו יכולים לקדם את הפתרון הסופי ללא תמיכתם של המנהיגים הפוליטיים והעם באותן מדינות שהם כבשו
  • לכן המלך אחשוורוש נושא באחריות לא פחות מהמן
  • אמר הרב אברהם יהושע השל: "בחֶברה חופשית למרות שרק חלק אָשֵם כולם אחראים

יש במגילת אסתר שלוש דמויות נשיות: וושתי, זרש ואסתר

  • וושתי הייתה אישה אמיצה. כאשר דרש המלך " לְ֠הָבִיא אֶת־וַשְׁתִּ֧י הַמַּלְכָּ֛ה לִפְנֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ בְּכֶ֣תֶר מַלְכ֑וּת" היא סירבה לבוא. למה סירבה? כתוב במסכת מגילה "ובלבד שתהא ערומה". וושתי שמרה על כבודה

האישה השנייה היא אשתו של המן, זרש, שהייתה בעצם אחראית יותר מכל אדם אחר על התכנית להשמיד את היהודים. הרי כתוב:

"וַתֹּ֣אמֶר לוֹ֩ זֶ֨רֶשׁ אִשְׁתּ֜וֹ וְכָל־אֹֽהֲבָ֗יו יַֽעֲשׂוּ־עֵץ֘ גָּבֹ֣הַּ חֲמִשִּׁ֣ים אַמָּה֒ וּבַבֹּ֣קֶר אֱמֹ֣ר לַמֶּ֗לֶךְ וְיִתְל֤וּ אֶֽת־מָרְדֳּכַי֙ עָלָ֔יו"

נשאלת השאלה האם מרדכי היהודי הוא הגיבור בסיפור? כתוב בסוף המגילה: "וְכָל־מַעֲשֵׂ֤ה תָקְפּוֹ֙ וּגְב֣וּרָת֔וֹ וּפָרָשַׁת֙ גְּדֻלַּ֣ת מָרְדֳּכַ֔י אֲשֶׁ֥ר גִּדְּל֖וֹ הַמֶּ֑לֶךְ הֲלוֹא־הֵ֣ם כְּתוּבִ֗ים עַל־סֵ֙פֶר֙ דִּבְרֵ֣י הַיָּמִ֔ים לְמַלְכֵ֖י מָדַ֥י וּפָרָֽס"

  • נכון הוא היה היוזם והמלחיץ, אך אסתר הייתה זו אשר סיכנה את חייה על מנת להציל את עמה. הרי כתוב: "וַתּ֣וֹסֶף אֶסְתֵּ֗ר וַתְּדַבֵּר֙ לִפְנֵ֣י הַמֶּ֔לֶךְ וַתִּפֹּ֖ל לִפְנֵ֣י רַגְלָ֑יו וַתֵּ֣בְךְּ וַתִּתְחַנֶּן־ל֗וֹ לְהַֽעֲבִיר֙ אֶת־רָעַת֙ הָמָ֣ן הָֽאֲגָגִ֔י וְאֵת֙ מַֽחֲשַׁבְתּ֔וֹ אֲשֶׁ֥ר חָשַׁ֖ב עַל־הַיְּהוּדִֽים"

כמובן אפשר להגיד "ברוך מרדכי" אך עדיף מה שכתוב במסכת סופרים: "ברוך מרדכי, ברוכה אסתר, ברוכים כל ישראל"