פרשת בראשית – דבר תורה

שוב אנו חוזרים לפרשת בראשית המתארת את בריאת העולם

  • יש כמובן יהודים רבים הטוענים שמדובר בתיאור מדויק של מה שקרה
  • כל סתירה הקיים בין מה שמסופר בַתורה עצמה לבין תגליות המדע היא תוצאה מכך שהמדענים טועים
  • העולם נברא לפני תשע"ט שנים ואינו בן 2.5 מיליארד שנה
  • המאובן אינו שְריד צמח או אורגניזם אשר חי לפני מיליארדי שנים, אלא כשברא האל את העולם הוא שם בתוכו מאובנים!
  • לא פלא שכאשר קיימת התנגשות כזאת בין התורה לבין תגליות המדע כמעט 90% מתלמידי בתי-הספר בישראל יסיימו 12 שנות לימוד בלי להכיר את תיאוריית דרווין

בָעולם היהודי מפרשי המקרא היו צריכים להתמודד עם הסתירות הקיימות לכאורה בין מה שמסופר בפרק א' של ספר בראשית לבין מה שכתוב בפרק ב'

  • הרי בפרק א' כתוב: "וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם"
  • אך בפרק ב' כתוב: "לֹא־ט֛וֹב הֱי֥וֹת הָֽאָדָ֖ם לְבַדּ֑וֹ…. וַיִּבֶן֩ ה' אֱלֹהִ֧ים אֶֽת־הַצֵּלָ֛ע אֲשֶׁר־לָקַ֥ח מִן־הָֽאָדָ֖ם לְאִשָּׁ֑ה"
  • על פני הדברים יש כאן סתירה שחוקרי המקרא מסבירים כתוצאה מכך שמדובר בשני מקורות שונים של מעשה הבראשית
  • כמובן תפיסה זו אינה מקובלת ע"י חכמינו. לכן כתוב במסכת ברכות: "דו פרצופין ברא הקדוש ברוך הוא באדם הראשון" – כלומר, האדם הראשון היה "גם וגם"

אך נדמה לי שכול הפירושים והניסיונות להתמודד עם תגליות המדע מפספסים את העיקר:

  • מעשה הבראשית שעליו אנו קוראים בפרשתנו השבוע אינו מדע ואינו היסטוריה אלא תיאולוגיה
  • הפרקים הראשונים של התורה אינם מתעסקים בסדר היצירה אלא ביצירת הסדר

בְעולם אשר בו מעשי האדם מאיימים על הסדר ועל עתידו של כדור הארץ באה פרשתנו להזכיר לנו שעלינו להגן על הסדר ולא להשמיד אותו. כפי שכתוב במדרש קהלת רבה:

"כל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך"