פרשת יתרו – דבר תורה

השבוע אנו קוראים את פרשת יתרו, שהיא אחת הפרשות הכי מרכזיות שיש בתורה וכוללת בין היתר את ההתגלות בהר סיני ואת עשרת הדברות

כידוע, יתרו לא היה אחד מאיתנו. התורה מתארת אותו כ"כֹּהֵ֣ן מִדְיָ֑ן", ומדרש תנחומא מסביר: "כומר לעבודה זרה היה"

אז איך זה שיתרו משחק תפקיד כל-כך מרכזי בפרשתנו ומשה התחתן עם בתו ציפורה?

  • קודם-כל, על פי חז"ל יתרו התגייר. איך יודעים זאת? הרי כתוב: "וַיִּ֣חַדְּ יִתְר֔וֹ (כלומר, הוא שמח) עַ֚ל כָּל־הַטּוֹבָ֔ה אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה ה' לְיִשְׂרָאֵ֑ל אֲשֶׁ֥ר הִצִּיל֖וֹ מִיַּ֥ד מִצְרָֽיִם…. עַתָּ֣ה יָדַ֔עְתִּי כִּֽי־גָד֥וֹל ה' מִכָּל־הָאֱלֹהִ֑ים כִּ֣י בַדָּבָ֔ר אֲשֶׁ֥ר זָד֖וּ עֲלֵיהֶֽם. וַיִּקַּ֞ח יִתְר֨וֹ חֹתֵ֥ן מֹשֶׁ֛ה עֹלָ֥ה וּזְבָחִ֖ים לֵֽאלֹהִ֑ים."

יתרו גם נתן למשה שיעור בניהול מערכת המשפט, ואמר לו:

"לֹא־טוֹב֙ הַדָּבָ֔ר אֲשֶׁ֥ר אַתָּ֖ה עֹשֶֽׂה…. וְאַתָּ֣ה תֶחֱזֶ֣ה מִכָּל־הָ֠עָם אַנְשֵׁי־חַ֜יִל יִרְאֵ֧י אֱלֹהִ֛ים אַנְשֵׁ֥י אֱמֶ֖ת שֹׂ֣נְאֵי בָ֑צַע…. וְשָׁפְט֣וּ אֶת־הָעָם֘ בְּכָל־עֵת֒ וְהָיָ֞ה כָּל־הַדָּבָ֤ר הַגָּדֹל֙ יָבִ֣יאוּ אֵלֶ֔יךָ וְכָל־הַדָּבָ֥ר הַקָּטֹ֖ן יִשְׁפְּטוּ־ הֵ֑ם וְהָקֵל֙ מֵֽעָלֶ֔יךָ וְנָשְׂא֖וּ אִתָּֽךְ"

  • כלומר, היה על משה למנות שופטים לטפל במערכת המשפט ורק לקחת על עצמו את המקרים הכי מסובכים
  • הסביר הרמב"ן: כי בהיות להם שופטים רבים יילך העשוק אל השופט בכל עת שירצה וימצאנו מזומן, כי אליך לא יוכל להתקרב בכל עת מפני ההמון הגדול אשר לפניך והטרדה הגדולה אשר לך. ורבים מהם יסבלו הֶחמס הנעשָה להם מפני שלא יזדמן להם להגידו לך ולא ירצו לעזוב מלאכתם ועִסקיהם עד בוא העת הפנאי שיוכלו לגשת אליך. וזה … פֶתַח לַגוזלים לעשות חמס ולעוֹשׁקים לעשות מריבה"

כתוב בתלמוד בשם רבי סימאי: "זכו מבני בניו (של יתרו) שיישבו בלשכַת הגזית"

  • לשכת הגזית הייתה מְקום מושב הסנהדרין הגדולה בבית המקדש בירושלים
  • הייתם חושבים שצאצאיו של יתרו זכו לאותו כבוד בזכות העזרה שהעניק יתרו למשה, אך יש לַמדרש הסבר אחר:

על פי המדרש, כאשר שקל פרעה להשמיד את כל הבנים, הוא הזמין את בלעם, איוב ויתרו להתייעץ איתם. כתוב: "שלושה היו באותה עצה: בלעם, ואיוב, ויתרו. בלעם שיָעַץ (כלומר, שתמך בְתוכנית ההשמדה) – נהרג. איוב ששתק – נידון ביסורין. יתרו שברח – זכו מבני בניו שיישבו בלשכת הגזית"

  • מה זאת אומרת שיתרו ברח? הוא התנגד לַעֲצַת פרעה ולא היה מוכן לשתף פעולה

כשמדובר בָרֶשַע – והשואה הייתה דוגמא קלאסית –  יש רק שלוש תגובות אפשרויות: לשתף פעולה, לשתוק או לצאת כנגדו. יתרו זכה למעמדו, כי הוא היה היחיד שהיה מוכן לעמוד על עקרונותיו