דבר תורה לראש השנה

וַיַּשְׁכֵּ֣ם אַבְרָהָ֣ם בַּבֹּ֡קֶר וַיִּֽקַּֽח־לֶחֶם֩ וְחֵ֨מַת מַ֜יִם וַיִּתֵּ֣ן אֶל־הָ֠גָר שָׂ֧ם עַל־שִׁכְמָ֛הּ וְאֶת־הַיֶּ֖לֶד וַֽיְשַׁלְּחֶ֑הָ וַתֵּ֣לֶךְ וַתֵּ֔תַע בְּמִדְבַּ֖ר בְּאֵ֥ר שָֽׁבַע."

  • לילד אין אפילו שם, אבל היה לו שם! הרי הלא כתוב:
  • "וַתֵּ֧לֶד הָגָ֛ר לְאַבְרָ֖ם בֵּ֑ן וַיִּקְרָ֨א אַבְרָ֧ם שֶׁם־בְּנ֛וֹ אֲשֶׁר־יָלְדָ֥ה הָגָ֖ר יִשְׁמָעֵֽאל"
  • אך כשרוצים לשַלֵח ולגרש עדיף שלא יהיה לקרבן שם
  • אבל, כפי שכתבה זלדה: "לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתַן לוֹ אֱלֹהִים וְנָתְנוּ לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ"
  • אותו אברהם שהיה מוכן לשלח את בנו הבכור ישמעאל לְמדבר באר שבע יהיה מסוגל מאוחר יותר לקחת את המאכלת על מנת לשחוט את בנו יצחק
  • הדה-פרסוניפיקציה של האדם והפיכתו לדמות ללא שם מאפשרות לנו להתנער מעתידו ומגורלו

לכן אפשר היה להתנער מגורלם של שני מיליון פליטים מסוריה ולא לקחת ללב את מותם של עשרות פליטים אשר נחנקו במשאית באוסטריה

  • והכול המשיך כרגיל עד אשר כל העולם ראה את גופתו של פָעוֹט סורי בעל שם, איילן קורדי, אשר יחד עם אחיו גאליפ ואמו טבעו בַים בְניסיון לחצות את המֵצַר בין בודרום שבטורקיה לָאי היווני קוס
  • אך לא חייבים לחפש קורבנות בטורקיה. יש מספיק דוגמאות יותר קרוב לבית של אנשים חפים מפשע אשר נהרגו ונפצעו כתוצאה מהאי-אנושיות של בני אדם
  • נזכור גם את שירה בנקי אשר נהרגה ע"י יהודי וגם את הפעוט הפלסטיני בן שנה וחצי אשר יחד עם משפחתו נשרף למוות בהצתת שני בתים בכפר דומא שבַשומרון
  • אמרו חז"ל: "לפיכך נברא אדם יחידי בָעולם ללמד שכל המאבד נפש אחת מעלין עליו כאילו איבד עולם מלא

 

אך נחזור להגר. לא פחות מארבע פעמים מתייחס המקרא אל הָגָ֧ר כ"הָגָ֧ר הַמִּצְרִ֛ית" או כ"שִׁפְחָ֥ה מִצְרִ֖ית"  או כ"שִׁפְחַ֥ת שָׂרָ֖ה"

  • יש כנראה צורך להדגיש את העובדה שהיא איננה מִשֵלָנו גם מבחינת לאום וגם מבחינת מעמד
  • יתר על כן כתוב במדרש: "נדבקה עם אברהם וילדה לישמעאל,… אלא סופה חזרה לסיריוּתה
  • הגר היא העובדת הזרה אשר גרה בדרום תל-אביב קרוב לתחנה המרכזית. אין לה אישיות נפרדת אלא היא קיימת ככלי על מנת לשרת את האינטרסים של הגבירה, אשר תזרוק אותה כשאין לה עוד צורך בה

אז למה לקרוא סיפור מחריד כזה היום, סיפור שאינו בדיוק מציג את אברהם באור יפה?

  • אנו קוראים את הסיפור הזה דווקא בראש השנה כי זה היום שעליו כתוב: "היום הרת עולם"
  • וכנברא העולם נברא אדם אחד בלבד
  • ואמרו חז"ל: "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם? … שלא יאמר אדם לחבירו אבא גדול מאביך
  • בסוף הסיפור כתוב: "וַיִּשְׁמַ֣ע אֱלֹהִים֘ אֶת־ק֣וֹל הַנַּעַר֒"

בימים אלה כשאנו פונים לאלוהים בַתפילה "שמע קולנו חוס ורחם עלינו" דווקא עלינו להיות קשובים לאלה הפונים אלינו ומבקשים רחמים