מחג הפורים לחג הפסח

אני לא מכיר דת או העם אחר אשר שם את נושא הזיכרון במקום כל-כך מרכזי בתודעתו

  • אפילו התנ"ך מצווה אותנו לא פחות מ- 14 פעמים לזכור
  • הזיכרון קשור לעתים לאיזשהו אירוע טראומטי שעברנו:
    • "וְזָכַרְתָּ֗֞ כִּ֣י־עֶ֥֤בֶד הָיִ֣֨יתָ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֗֔יִם"
    • "וְזָכַרְתָּ֣ אֶת־כָּל־הַדֶּ֗רֶךְ אֲשֶׁ֨ר הוֹלִֽיכֲךָ֜ ה' אֱלֹהֶ֛יךָ זֶ֛ה אַרְבָּעִ֥ים שָׁנָ֖ה בַּמִּדְבָּ֑ר לְמַ֨עַן עַנֹּֽתְךָ֜ לְנַסֹּֽתְךָ֗"

נושא הזיכרון גם תופס מקום מרכזי בלוח השנה הישראלי-הציוני מיום הזיכרון לשואה ולגבורה עד ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה

למרות שחג הפורים וחג הפסח הנם חגים שונים לחלוטין זה מזה גם מבחינת חשיבותם וגם מבחינת תוכנם, שניהם מתעסקים באויבינו המבקשים את רעתנו

  • זה יכול להיות המן הרשע המכריז: "יֶשְׁנ֣וֹ עַם־אֶחָ֗ד מְפֻזָּ֤ר וּמְפֹרָד֙ בֵּ֣ין הָֽעַמִּ֔ים בְּכֹ֖ל מְדִינ֣וֹת מַלְכוּתֶ֑ךָ וְדָתֵיהֶ֞ם שֹׁנ֣וֹת מִכָּל־עָ֗ם וְאֶת־דָּתֵ֤י הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֵינָ֣ם עֹשִׂ֔ים וְלַמֶּ֥לֶךְ אֵין־שֹׁוֶ֖ה לְהַנִּיחָֽם. אִם־עַל־הַמֶּ֣לֶךְ ט֔וֹב יִכָּתֵ֖ב לְאַבְּדָ֑ם."
  • זה יכול להיות עמלק אשר עליו כתוב: "קָֽרְךָ֜ בַּדֶּ֗רֶךְ וַיְזַנֵּ֤ב בְּךָ֙ כָּל־הַנֶּחֱשָׁלִ֣ים אַֽחֲרֶ֔יךָ וְאַתָּ֖ה עָיֵ֣ף וְיָגֵ֑עַ וְלֹ֥א יָרֵ֖א אֱלֹהִֽים."
  • או זה יכול להיות פרעה אשר ראה את ריבוי בני ישראל והחליט: "הָ֥בָה נִֽתְחַכְּמָ֖ה ל֑וֹ פֶּן־יִרְבֶּ֗ה וְהָיָ֞ה כִּֽי־תִקְרֶ֤אנָה מִלְחָמָה֙ וְנוֹסַ֤ף גַּם־הוּא֙ עַל־שֹׂ֣נְאֵ֔ינוּ וְנִלְחַם־בָּ֖נוּ וְעָלָ֥ה מִן־הָאָֽרֶץ. וַיָּשִׂ֤ימוּ עָלָיו֙ שָׂרֵ֣י מִסִּ֔ים לְמַ֥עַן עַנֹּת֖וֹ בְּסִבְלֹתָ֑ם"
  • לא פלא שאנו אומרים בליל הסדר: "שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו"

אך מהי מטרת הזיכרון? האם המטרה היא לחזק את תסביך הרדיפה של היהודי או שילמד מניסיונו המר?

  • התייחסתי לא פעם למשפט "וַאֲהַבְתֶּ֖ם אֶת־הַגֵּ֑ר כִּֽי־גֵרִ֥ים הֱיִיתֶ֖ם בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם" אך יש בארבע המצוות של חג הפורים גם התייחסות בסוף מגילת אסתר לשליחת "מִשְׁל֤וֹחַ מָנוֹת֙ אִ֣ישׁ לְרֵעֵ֔הוּ וּמַתָּנ֖וֹת לָֽאֶבְיוֹנִֽים"

אין לזיכרון מטרה אלא אם נהפוך אותו לתמריץ לתקן את עצמנו ואת עולמנו.