פרשת האזינו – דבר תורה

 

 

פרשת האזינו הנָה הפרשה האחרונה שקוראים בְשבת לפני שנגיע לשמחת תורה

  • הרי השבת הבאה תהיה שבת חול המועד סוכות עם קריאה מיוחדת הקשורה לחג, ושלושה ימים לאחר מכן נחגוג את שמחת תורה

פרשת האזינו, הכוללת את השיר השני בתורה המיוחס למשה, הנָה פרשה המחברת בין העבר, ההווה והעתיד

  • מצד אחד יש התייחסות לדור המדבר: "שִׁחֵ֥ת ל֛וֹ לֹ֖א בָּנָ֣יו מוּמָ֑ם דּ֥וֹר עִקֵּ֖שׁ וּפְתַלְתֹּֽל: הֲ־לַה' תִּגְמְלוּ־זֹ֔את עַ֥ם נָבָ֖ל וְלֹ֣א חָכָ֑ם"
  • בקשר למילה "פתלתול" כתב הפרשן אברבנאל: "גם ישעיהו אמר קרוב לזה: 'הוי גוי חוטא עם כֶבֶד עון'. משה הגיד להם כל טובות שקיבלו מהאל ית' ושגְמָלוהו רעה"

אך יש גם התייחסות בפרשת האזינו להווה. אומר אלוהים למשה:
"עֲלֵ֡ה אֶל־הַר֩ הָעֲבָרִ֨ים הַזֶּ֜ה הַר־נְב֗וֹ אֲשֶׁר֙ בְּאֶ֣רֶץ מוֹאָ֔ב אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֣י יְרֵח֑וֹ וּרְאֵה֙ אֶת־אֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן"

  • האמת היא שמִלים אלו מזכירות את מה שכבר נאמר למשה בספר במדבר כאשר הוא קיבל את הבשורה המרה שהוא עומד למות ולא ייכנס לארץ כנען. שָם כתוב:

"וַיֹּ֤אמֶר ה' אֶל־מֹשֶׁ֔ה עֲלֵ֛ה אֶל־הַ֥ר הָעֲבָרִ֖ים הַזֶּ֑ה וּרְאֵה֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר נָתַ֖תִּי לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל"

  • "הר העברים" כפי הנאמר הוא הר נבו. ולמה הוא נקרא "הר נבו"? על פי המדרש ספרי: "שנקברו בו שלושה נביאים הללו שמתו שלא מידי עבירה, ואלו הם: משה אהרן ומרים" – אם כן, לפי מדרש זה נקברו שלושת האחים באותו מקום
  • ביקרתי בהר נבו. מדובר בהר גבוה בַגדה המזרחית של הירדן שממנו אפשר להשקיף על הארץ ולראות את כיכר יריחו. וככה כתוב בפרשתנו: "מִנֶּ֖גֶד תִּרְאֶ֣ה אֶת־הָאָ֑רֶץ וְשָׁ֙מָּה֙ לֹ֣א תָב֔וֹא"

אך יש בַמלים האחרונות של אותו פסוק גם מבט אופטימי לקראת העתיד: "לֹ֣א תָב֔וֹא אֶל־הָאָ֕רֶץ אֲשֶׁר־אֲנִ֥י נֹתֵ֖ן לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל"

כל-כך סִמלִי שפרשה זו מופיעה דווקא בתשרי, בין הימים הנוראים לימים של חגים ושמחה ובתחילתה של שנה חדשה ובשורותיה!

גמר חתימה טובה!