פרשת ואתחנן

שם פרשתנו "ואתחנן" נובע מתחינתו של משה רבנו להיכנס לארץ:

"אֶעְבְּרָה־נָּ֗א וְאֶרְאֶה֙ אֶת־הָאָ֣רֶץ הַטּוֹבָ֔ה אֲשֶׁ֖ר בְּעֵ֣בֶר הַיַּרְדֵּ֑ן הָהָ֥ר הַטּ֛וֹב הַזֶּ֖ה וְהַלְּבָנֹֽן."

הפרשה גם מתייחסת לשש ערי המקלט שעל בני ישראל להקים בארץ בהשגחתם של הלויים:

"וְנָ֥ס שָׁ֙מָּה֙ רֹצֵ֔חַ מַכֵּה־נֶ֖פֶשׁ בִּשְׁגָגָֽה."

כמו-כן נמצאת בפרשת השבוע הפרשה הראשונה של קריאת שמע הכולל את קבלת עול מלכות שמיים

גם כתוב בפרשתנו "וְנִשְׁמַרְתֶּ֥ם מְאֹ֖ד לְנַפְשֹׁתֵיכֶ֑ם". מהי הכוונה של מצווה זו?"

  • הפשט קשור לצורך להימנע מעבודת אלילים, כוכבים ומזלות, אך הרב הליטאי יצחק זילברשטיין נתן למצווה זו משמעות אחרת לחלוטין הקשורה בפיקוח נפש:

"כשם שכל אדם חייב לקנות לולב לפני סוכות, ולהכין לו מצה לפני פסח, כך חייב החולה להתעניין ולדעת כיצד עליו לנהוג ביום הכיפורים, האם חייב לצום ולקיים 'ועניתם את נפשותיכם', או שמא אסור לו לצום וחייב לקיים מצות 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם'.

  • הרב עובדיה יוסף ז"ל הרחיק לכת אפילו יותר כאשר השתמש בפסוק זה בעניין העישון:

"אולם מה טוב ומה נעים להימנע מעישון סיגריות בכלל בכל ימות השנה, לאחר שנתפרסם הדבר ברבים שלפי דעת גדולי הרפואה והמדע בזמנינו, העישון מזיק ומסוכן מאוד, ועלול להביא למחלות נוראות ולסכן בריאותו של האדם. שומר נפשו ירחק ממנו. וכבר הזהירה התורה: "ונשמרתם מאד לנפשותיכם"

בהתייחסות לפשרת השבוע אי אפשר לא לשים לב לעובדה שפרשתנו כוללת את עשרת הדיברות בנוסח שונה בקצת מזה שאנו מכירים מספר שמות

  • כידוע הדיבר הרביעי בספר שמות מתחיל במילה "זכור" ובספר דברים במילה "שמור" אך חז"ל הצדיקו את השינוי באמירה "שמור וזכור בדיבור אחד"

ההבדל המשמעותי ביותר קשור לסיבה העומדת מאחורי שמירת השבת

  • בספר שמות כתוב: "כִּ֣י שֵֽׁשֶׁת־יָמִים֩ עָשָׂ֨ה יה' אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָ֗רֶץ" אך בפרשתנו כתוב: "לְמַ֗עַן יָ֛נוּחַ עַבְדְּךָ֥ וַאֲמָתְךָ֖ כָּמֽ֑וֹךָ. וְזָכַרְתָּ֗֞ כִּ֣י־עֶ֥֤בֶד הָיִ֣֨יתָ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֗֔יִם."
  • כתב הרב שמשון רפאל הירש: "הכניעה הכֵנָה לפני ה' משווָה את כל בני האדם מגדול ועד קטן. השבת קוראת דרור לָעבד ומעמידה אותו בְשורה אחת עם אדונו – לפני ה'