פרשת וישלח – דבר תורה

 

לעשות שלום ולהתפייס אחרי שנים רבות של איבה אינו דבר פשוט

  • זה דבר שאנואר סאדאת ומנחם בגין בוודאי הבינו כאשר סאדאת ערך ביקור היסטורי בישראל בשנת 1977
  • זה גם היה נכון לגבי המפגש בין האחים יעקב ועֵשָו אחרי שנים רבות של פירוד
  • דבר דומה בוודאי קרה כאשר יצחק וישמעאל נפגשו על מנת לקבור את אברהם אביהם

על המפגש בין יעקב ועֵשָו מספרת לנו התורה:

"וַיִּירָ֧א יַעֲקֹ֛ב מְאֹ֖ד וַיֵּ֣צֶר ל֑וֹ וַיַּ֜חַץ אֶת־הָעָ֣ם אֲשֶׁר־אִתּ֗וֹ וְאֶת־הַצֹּ֧אן וְאֶת־הַבָּקָ֛ר וְהַגְּמַלִּ֖ים לִשְׁנֵ֥י מַחֲנֽוֹת. וַיֹּ֕אמֶר אִם־יָב֥וֹא עֵשָׂ֛ו אֶל־הַמַּחֲנֶ֥ה הָאַחַ֖ת וְהִכָּ֑הוּ וְהָיָ֛ה הַמַּחֲנֶ֥ה הַנִּשְׁאָ֖ר לִפְלֵיטָֽה"

  • הפרשן דוד קמחי ראה בַשימוש בַמלים "וַיִּירָ֧א" וגם "וַיֵּ֣צֶר ל֑וֹ": "כפל העניין במלות שונות לרוב יראתו" – כלומר, הפחד שלו היה כל-כך גדול
  • אך רוב המפרשים ניסו להבין מה עמד מאחורי השימוש בַמילה "וַיִּירָ֧א" מצד אחד והמלים המיותרות לכאורה "וַיֵּ֣צֶר ל֑וֹ" מצד שני. הרי על פי תפיסתם אין מילה או אפילו אות מיותרת בתורה
  • אמר רש"י: "'ויירא' שֶמָא ייהרג, 'ויצר לו' אם יהרוג הוא את אחרים"
  • פירושו של רש"י מזכיר את מילותיה של גולדה מאיר: "אנו מסוגלים לסלוח לערבים על ההרג של ילדינו. אנו לא מסוגלים לסלוח להם על כך שהם מכריחים אותנו להרוג את ילדיהם"

אך יש למַלבִּים, הרב מאיר לֵיבוש, הסבר אחר לחלוטין. כזכור, אחרי חלומו של יעקב על הסולם מוצב ארצה וראשו בשמים האל הבטיח לו: "וְהִנֵּ֨ה אָנֹכִ֜י עִמָּ֗ךְ וּשְׁמַרְתִּ֙יךָ֙ בְּכֹ֣ל אֲשֶׁר־תֵּלֵ֔ךְ וַהֲשִׁ֣בֹתִ֔יךָ אֶל־הָאֲדָמָ֖ה הַזֹּ֑את כִּ֚י לֹ֣א אֶֽעֱזָבְךָ֔"

  • אז איך זה אם כן שיעקב פחד? האם הוא לא האמין בהבטחה שקיבל מֵה'? אמר המַלבִּים: "היה לו הבטחה מה' ולא היה לו ליָרֵא…. אחר שראה יעקב שהוא מתיָרֵא, לכן 'וַיֵּ֣צֶר ל֑וֹ', שזאת עצמו הַצַר לו שמזה דן שאינו ראוי לנסים אחר שֶבִטחונו בלתי שָלֵם"

אם בפחד ובביטחון עסקינן, אי אפשר השבוע לא להתייחס גם לְמקרֶה האונס שיש בפרשתנו:

"וַתֵּצֵ֤א דִינָה֙ בַּת־לֵאָ֔ה אֲשֶׁ֥ר יָלְדָ֖ה לְיַעֲקֹ֑ב לִרְא֖וֹת בִּבְנ֥וֹת הָאָֽרֶץ. וַיַּ֨רְא אֹתָ֜הּ שְׁכֶ֧ם בֶּן־חֲמ֛וֹר הַֽחִוִּ֖י נְשִׂ֣יא הָאָ֑רֶץ וַיִּקַּ֥ח אֹתָ֛הּ וַיִּשְׁכַּ֥ב אֹתָ֖הּ וַיְעַנֶּֽהָ"

  • מה תגובתה של דינה? אנחנו לא יודעים. על תגובתו של אביה יעקב לא כתוב "וַיֵּ֣צֶר ל֑וֹ" אלא פשוט "וְיַעֲ֣קֹב שָׁמַ֗ע כִּ֤י טִמֵּא֙ אֶת־דִּינָ֣ה בִתּ֔וֹ … וְהֶחֱרִ֥שׁ יַעֲקֹ֖ב"

ב 25.11 מציינים ברחבי העולם את יום המאבק בֲאלימות נגד נשים. אנחנו מצרפים את קולנו לקולות הצעקה – צעקת הנשים שקולן לא נשמע