פרשת וישלח – דבר תורה

קורי שליט הינה חיילת בודדת ממוצא אמריקאי. לפני מספר ימים היא כתבה:

"בְשבעה באוקטובר הסתתרתי ממחבלים במשך אחת עשרה שעות בַבסיס שלי בַגבול עם עזה. בָעת שֶאַנשי חמאס צרחו 'אֱלָהוּ אַכּבָּר' וניסו לפרוץ לתוך החדר שבו הסתתרתי, אחזתי בכוח נשק טָעוּן, כיוונתי אותו לדלת, והתפללתי לעבור את זה. כשהוּצלתי נכנסתי לישראל שהשתנתה."

אירועי ה- 7 באוקטובר שינו את כולנו בצורה זו או אחרת. אנחנו פשוט לא באותו מקום אשר בו היינו

פרשת וישלח מתארת שני מפגשים אלימים – אחד עם תוצאה הרסנית והשני עם תוצאה חיובית ובונָה, ושניהם שינו את מי שעמד או עמדה בְמרכז המתרחש.

הדמות הראשונה הייתה דינה, בתו היחידה של יעקב בין שלושה עשר ילדיו. אנחנו לא יודעים רבות עליה

  • כשנולדו הבנים, המקרא נתן פירוש לשמותיהם. למשל: "וַתֹּ֣אמֶר לֵאָ֗ה, נָתַ֤ן אֱלֹהִים֙ שְׂכָרִ֔י אֲשֶׁר־נָתַ֥תִּי שִׁפְחָתִ֖י לְאִישִׁ֑י וַתִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יִשָּׂשכָֽר"
  • אך כשנולדה דינה רק כתוב: "וְאַחַ֖ר יָ֣לְדָה בַּ֑ת וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמָ֖הּ דִּינָֽה"

אנחנו לא יודעים כמעט דבר על חייה חוץ מזה שכמו לצערנו מספר נשים אומללות שהיו קורבנות לאנשי חמאס בגבול עזה, היא נאנסה: "וַיַּ֨רְא אֹתָ֜הּ שְׁכֶ֧ם בֶּן־חֲמ֛וֹר הַֽחִוִּ֖י נְשִׂ֣יא הָאָ֑רֶץ וַיִּקַּ֥ח אֹתָ֛הּ וַיִּשְׁכַּ֥ב אֹתָ֖הּ וַיְעַנֶּֽהָ"

  • לגבי רגשותיה ותגובתה אין מילה. אפילו על האירוע עצמו כתובות רק שלוש מלים: "וַיִּשְׁכַּ֥ב אֹתָ֖הּ וַיְעַנֶּֽהָ".
  • כמו לעתים קרובות כשמדובר במעשי אונס בימינו, חז"ל ברוּבָּם האשימו אותה. הרי כתוב: "וַתֵּצֵ֤א דִינָה֙ בַּת־לֵאָ֔ה אֲשֶׁ֥ר יָלְדָ֖ה לְיַעֲקֹ֑ב לִרְא֖וֹת בִּבְנ֥וֹת הָאָֽרֶץ", והֵעיר רבינו בחיי בן אשר (המאה ה-13, ספרד): "לַמְדְךָ שיצאה מקושטת". כלומר, היא הייתה בעצם אשמה. וכתב הרב משה אלשיך (המאה ה-16, צפת): "רע ומר דרך אישה יצאנית"
  • אך היו גם כאלה כמו המלבי"ם (הרב מאיר לייבוש, המאה ה-19, אוקראינה), אשר אמר: "דינה לא אשמה בזה, שלא תאמר שפָרצה גֶדֶר הצניעות, כי היתה בת לאה, שהיתה צנועה באהלה"
  • בין שדינה מוגדרת כיצאנית או כאישה צנועה, היחס הוא שיפוטי במקום להתייחס לסִבְלָה

אך תוצאת המפגש השני האלים שעליו מסופר בפרשתנו הייתה הרבה יותר חיובית:

"וַיִּוָּתֵ֥ר יַעֲקֹ֖ב לְבַדּ֑וֹ וַיֵּאָבֵ֥ק אִישׁ֙ עִמּ֔וֹ עַ֖ד עֲל֥וֹת הַשָּֽׁחַר…. וַיֹּ֣אמֶר שַׁלְּחֵ֔נִי כִּ֥י עָלָ֖ה הַשָּׁ֑חַר וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אֲשַֽׁלֵּחֲךָ֔ כִּ֖י אִם־בֵּרַכְתָּֽנִי. וַיֹּ֗אמֶר לֹ֤א יַעֲקֹב֙ יֵאָמֵ֥ר עוֹד֙ שִׁמְךָ֔ כִּ֖י אִם־יִשְׂרָאֵ֑ל כִּֽי־שָׂרִ֧יתָ עִם־אֱלֹהִ֛ים וְעִם־אֲנָשִׁ֖ים וַתּוּכָֽל"

שתי דמויות ושני מפגשים עם תוצאות כל-כך שונות: אישה מושפלת וגבר היוצא מנצח.  גם בימים קשים אלה אנו נאבקים אך לא עם מלאך אלא עם הסטן, וגם אנחנו בע"ה נוּכָל