פרשת חוקת – דבר תורה

 

שלושה אחים הובילו את בני ישראל בַמדבר במשך כמעט ארבעים שנה: משה, מרים ואהרון

  • כתוב בַמדרש "ג' פרנסים טובים שנתן להם הקדוש ברוך הוא לישראל: משה, אהרן ומרים, שנאמר: "ואשלח לפניך את משה אהרן ומרים" (מיכה ו,ד). נתן להם מַן בזכות משה, וַענני כָבוד בזכות אהרן, ובאר בזכות מרים"
  • כל עוד מרים הייתה בחיים היו לבני ישראל מים לשתות, אך כאשר היא נפטרה כתוב: "וַתָּ֤מָת שָׁם֙ מִרְיָ֔ם וַתִּקָּבֵ֖ר שָֽׁם. וְלֹא־הָ֥יָה מַ֖יִם לָעֵדָ֑ה"

פרשת חוקת מתחילה עם העיסוק בענייני מוות ועם התיאור של השימוש בַאֵפֶר של הפרה האדומה למטרת חיטוי אחרי שאדם היה בקרבת גופה

  • אולי זה לא במקרה שמתחילים בַמקום ההוא, כי בפרשתנו שלנו שניים מהאחים, מרים ואהרון, מתים ועל אחד, משה, נגזר שלא להיכנס לארץ

על אפר הפרה כתוב: "וְלָֽקְחוּ֙ לַטָּמֵ֔א מֵעֲפַ֖ר שְׂרֵפַ֣ת הַֽחַטָּ֑את וְנָתַ֥ן עָלָ֛יו מַ֥יִם חַיִּ֖ים"

המים יכולים להציל חיים, אך כפי שראינו באסון ה"טיטאן", המים יכולים גם להביא אותם לסיומם באופן קטסטרופאלי

חוט השני של המים מחבר את החלקים השונים בפרשתנו:

  • כבר התייחסתי לעובדה שלא היה לעדה מים לשתות בעקבות מותה של מרים
  • אנו גם קוראים בפרשתנו על מי המריבה: "וַיָּ֨רֶם מֹשֶׁ֜ה אֶת־יָד֗וֹ וַיַּ֧ךְ אֶת־הַסֶּ֛לַע בְּמַטֵּ֖הוּ פַּעֲמָ֑יִם וַיֵּצְאוּ֙ מַ֣יִם רַבִּ֔ים וַתֵּ֥שְׁתְּ הָעֵדָ֖ה וּבְעִירָֽם"
  • יותר מאוחר יפנה משה למלך אדום בבקשה: "נַעְבְּרָה־נָּ֣א בְאַרְצֶ֗ךָ לֹ֤א נַעֲבֹר֙ בְּשָׂדֶ֣ה וּבְכֶ֔רֶם וְלֹ֥א נִשְׁתֶּ֖ה מֵ֣י בְאֵ֑ר דֶּ֧רֶךְ הַמֶּ֣לֶךְ נֵלֵ֗ךְ לֹ֤א נִטֶּה֙ יָמִ֣ין וּשְׂמֹ֔אול עַ֥ד אֲשֶֽׁר־נַעֲבֹ֖ר גְּבֻלֶֽךָ"
  • כמו-כן שלח משה מלאכים אל סיחון מלך האמורי בַמלים: "אֶעְבְּרָ֣ה בְאַרְצֶ֗ךָ לֹ֤א נִטֶּה֙ בְּשָׂדֶ֣ה וּבְכֶ֔רֶם לֹ֥א נִשְׁתֶּ֖ה מֵ֣י בְאֵ֑ר בְּדֶ֤רֶךְ הַמֶּ֙לֶךְ֙ נֵלֵ֔ךְ עַ֥ד אֲשֶֽׁר־נַעֲבֹ֖ר גְּבֻלֶֽךָ"
  • אך שני המלכים סירבו. "וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ אֱד֔וֹם לֹ֥א תַעֲבֹ֖ר בִּ֑י פֶּן־בַּחֶ֖רֶב אֵצֵ֥א לִקְרָאתֶֽךָ"
  • רק בסוף הפרשה אנו קוראים: "וּמִשָּׁ֖ם בְּאֵ֑רָה הִ֣וא הַבְּאֵ֗ר אֲשֶׁ֨ר אָמַ֤ר ה' לְמֹשֶׁ֔ה אֱסֹף֙ אֶת־הָעָ֔ם וְאֶתְּנָ֥ה לָהֶ֖ם מָֽיִם"

הבאר יכולה לאחד אנשים כמו למשל כאשר הרועים נפגשו בַבאר על מנת להשקות את צאנם, אך היא יכולה גם לגרום למריבות, למשל הריב בין יצחק לפלישתים על בעלות הבארות

שאל החוקר המנוח פרופ' ארון סופר כבר בשנת 2006:

"האם המזרח התיכון הולך פעם נוספת לקראת עימותים אלימים על מים? גידול האוכלוסייה במזרח התיכון הוא המַהיר בעולם, ולכן גובר הביקוש לַמים…. בעיקר לַחקלאות אך גם לִצְריכה ביתית וְלַתעשייה. כמות המים המצויה באזורינו היא גם מוגבלת וגם פוחתת בעקבות שינויי האקלים…. היש פתרון לְבעיה זו? הייתכן שיתוף פעולה בין המדינות בנושא המים? אולי ההַתְפלה תציל את האזור? אולי עוד מלחמות?"

כמו תמיד, שיתוף פעולה באזורנו הוא חובה לטובת כולם