פרשת חיי שרה – דבר תורה

 

רוב רובה של פרשת חיי שרה מתארת את החיפוש אחרי אישה ליצחק. הרי יצחק הוא כבר בן 37 שנים ועדיין רווק! אמר אברהם לעבדו אליעזר:

"לֹֽא־תִקַּ֤ח אִשָּׁה֙ לִבְנִ֔י מִבְּנוֹת֙ הַֽכְּנַעֲנִ֔י אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י יוֹשֵׁ֥ב בְּקִרְבּֽוֹ. כִּ֧י אֶל־אַרְצִ֛י וְאֶל מוֹלַדְתִּ֖י תֵּלֵ֑ךְ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִ֥י לְיִצְחָֽק"
– גם יצחק יאמר לבנו ליעקב יותר מאוחר: "לֹֽא־תִקַּ֥ח אִשָּׁ֖ה מִבְּנ֥וֹת כְּנָֽעַן. ק֖וּם לֵךְ֙ פַּדֶּ֣נָֽה אֲרָ֔ם בֵּ֥יתָה בְתוּאֵ֖ל אֲבִ֣י אִמֶּ֑ךָ וְקַח־לְךָ֤ מִשָּׁם֙ אִשָּׁ֔ה"

למה ללכת כל-כך רחוק? אולי היינו אומרים היום: על מנת למנוע נישואי תערובת. במבט זה אפשר להבין את הֶסבֵרו של הרב יונתן זקס כאשר הוא כתב:

"למצוא שָם את האישה המתאימה, כזו שתחלוק עם יצחק אמונה ואורחות חיים משותפים"

אך יש לפרשן רבי יוסף בכור שור, אשר חי בצרפת במאה ה-12, הסבר אחר:

המניע לא היה קשור לאמונה אלא לרכוש, והוא שם את המלים בפיו של יצחק: "כי איני רוצה שתירש אישה נכרית כבודי ועושרי, כי אם אחת מקרובותיי". ואם זה לא היה מספיק ברור, הוסיף בכור שור: "ולטובת קרוביו נתכווין"

 

לרבי בחיי אבן פקודה, אשר חי בספרד באותה תקופה, יש הסבר נוסף. הוא כתב:

"הזהירוֹ בשבועה שלא ייקח אישה לבנו מבנות כנען הזרע המקולל. ועל כן הוקבע בישראל מנהג לקרוא פרשה זו לחתן ביום חתונתו להזכיר העם שיזהר בנשואיו, ושלא ייקח אישה לשֵם יופי … ולא לשֵם ממון… אבל יצטרך שתהיה כוונתו לשֵם שמים ושידבק בְמשפחה הגונה, לפי שהבנים נמשכים במידותיהם בַטבע אַחַר משפחת האם, כי כן טבע היין להיות טעמו נמשך אחר הכלי אשר עמד בתוכו"

 

יש בפרשתנו שני נושאים עיקריים: רכישת שדה המכפלה ומציאת אישה ליצחק. הפרשה מקדישה פסוקים רבים לשניהם. ולמה? כי למרות ההבטחה האלוהית לאברהם "וְהִרְבֵּיתִ֤י אֶֽת־זַרְעֲךָ֙ כְּכוֹכְבֵ֣י הַשָּׁמַ֔יִם וְנָתַתִּ֣י לְזַרְעֲךָ֔ אֵ֥ת כָּל־הָאֲרָצֹ֖ת הָאֵ֑ל" בינתיים אין לאברהם אדמות או צאצאים

בפרשה זו אברהם הנו שותף לאלוהים בקיום שתי ההבטחות. אי אפשר להשאיר את הכול בידי האלוהים, אלא על האדם לעשות את חלקו