פרשת יתרו – דבר תורה

 

השבוע אנו קוראים את פרשת יתרו הכוללת את ההתגלות בהר סיני, מתן התורה ועשרת הדיברות

  • מעניין קודם כל שפרשה זו היא על שם חותנו של משה שהיה "כֹּהֵ֣ן מִדְיָ֑ן", כלומר עובד אלילים
  • אמנם אמרו חז"ל שהוא התגייר. איך זה? אחרי שהוא שמע על איך שאלוהים הוציא את עם ישראל ממצרים, הוא אמר: "עַתָּ֣ה יָדַ֔עְתִּי כִּֽי־גָד֥וֹל ה' מִכָּל־הָאֱלֹהִ֑ים כִּ֣י בַדָּבָ֔ר אֲשֶׁ֥ר זָד֖וּ עֲלֵיהֶֽם"

כידוע עשרת הדיברות מתחילים במלים: "אָֽנֹכִ֖י֙ ה' אֱלֹהֶ֑֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣֥ית עֲבָדִ֑ים"

  • אצל הנוצרים פסוק זה הנו הקדמה לעשרת הדיברות, אך אצלנו הוא הדיבֶר הראשון שעליו מבוססים כל הדיברות האחרים
  • יש מדרש יפה על למה עשרת הדיברות מתחילים בָאות אל"ף:

"א"ר אלעזר בר חנינא בשם ר' אחא: עשרים וששה דורות היתה האל"ף קורא תגר לפני כסאו של הקדוש ברוך הוא. אמרה לפניו: 'רבש"ע אני ראשון של אותיות ולא בראת עולמך בי'. אמר לה הקדוש ברוך הוא: 'העולם ומלואו לא נברא אלא בזכות התורה, שנאמר (משלי ג) "ה' בחכמה יָסד אָרץ" וגו'. למחר אני בא ליתן תורה בסיני ואיני פותח תחילה אלא בָך שנ' (שמות כ) "אנכי ה' אלהיך".'

עשרת הדיברות מופיעים בשני נוסחים שונים בתורה – כאן בספר שמות ויותר מאוחר בספר דברים

  • ההבדל המרכזי בין שני הנוסחים נמצא בַדיבֶר המתייחס לשמירת השבת:
    • בספר שמות כתוב: "זָכ֛וֹר֩ אֶת־י֥֨וֹם הַשַּׁבָּ֖֜ת לְקַדְּשֽׁ֗וֹ" ובספר דברים כתוב: "שָׁמ֛֣וֹר אֶת־י֥וֹם֩ הַשַּׁבָּ֖֨ת לְקַדְּשׁ֑֜וֹ". איך זה שיש שני נוסחים שונים? על פי חוקרי המקרא מדובר בשני מקורות שונים. כמובן השקפה זו אינה מקובלת בעיני המסורת. לכן כתוב בתלמוד: "זכור ושמור בדיבור אחד נאמרו. מה שאין יכול הפה לדבר, ומה שאין האוזן יכול לשמוע"
    • גם הסיבה לשמירת השבת היא שונָה בשני הנוסחים:
      • בספר שמות כתוב: "כִּ֣י שֵֽׁשֶׁת־יָמִים֩ עָשָׂ֨ה ה' אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָ֗רֶץ אֶת־הַיָּם֙ וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־בָּ֔ם וַיָּ֖נַח בַּיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֑י"
      • ולעומת זאת כתוב בספר דברים: "וְזָכַרְתָּ֗֞ כִּ֣י־עֶ֥בֶד הָיִ֣֨יתָ֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֗֔יִם וַיֹּצִ֨אֲךָ֬֜ ה' אֱלֹהֶ֤֨יךָ֙ מִשָּׁ֔ם֙ בְּיָ֥֤ד חֲזָקָ֖ה֙ וּבִזְרֹ֣עַ נְטוּיָ֑ה עַל־כֵּ֗ן צִוְּךָ֙ ה' אֱלֹהֶ֔יךָ לַעֲשׂ֖וֹת אֶת־י֥וֹם הַשַּׁבָּֽת"

ואסיים עם היחס בעשרת הדיברות לבעלי חיים. כתוב לגבי השבת: "לֹֽ֣א־תַעֲשֶׂ֣֨ה כָל־מְלָאכָ֡֜ה אַתָּ֣ה וּבִנְךָֽ֣־וּ֠בִתֶּ֗ךָ עַבְדְּךָ֤֨ וַאֲמָֽתְךָ֙֜ וּבְהֶמְתֶּ֗֔ךָ וְגֵרְךָ֖֨ אֲשֶׁ֣ר בִּשְׁעָרֶֽ֔יךָ"

  • גם לבעלי חיים יש זכויות. גם להם מגיע לנוח. המצווה לא לגרום סבל לבעלי חיים היא אחת משבע מצוות בני נוח, שהן הבסיס לכל חברה מתוקנת