פרשת כי תצא – דבר תורה

 

 בשנת 1977 מייקל ווַלצר, שהוא פרופסור אמריטוס בַמכון לְמחקר מתקדם שבאוניברסיטת פרינסטון, כתב ספר בשם "Just and Unjust Wars" – מלחמות מוצדקות ובלתי מוצדקות – ספר המתייחס לסוגיות האֶתיות והמוסריות העולות לפני, במהלך ולאחרי המלחמות שאנו מנהלים

המלחמה אינה מצדיקה כל מעשה

  • חייבים רק לחשוב על הטבח במי ליי אשר הפך לאירוע שסימל יותר מכל את פשעי המלחמה של הכוחות האמריקאים בווייטנאם
  • או אצלנו אי אפשר לשכוח את הטבח בסברה ושתילה שערכו אנשי הפלנגות הנוצריות במהלך מלחמת האזרחים בלבנון כאשר צה"ל שלט באזור
  • כתוצאה מהסערה הציבורית בישראל הוקמה וועדת חקירה, אשר קבעה שלא נמצאו הוכחות לְמעורבות ישירה של צה"ל בַטבח, אך קציני צה"ל ידעו בשלב מסוים על קיום הטבח ולא פעלו בנחרצוּת להַפסָקָתוֹ

לא כל מלחמה מוצדקת מבחינה מוסרית. ההלכה מבדילה בין שלושה סוגים של מלחמה:

  • מלחמת מצווה היא מלחמה שהסיבה שקדמה ליציאתה אינה מחמת ממון וכדומה
  • מלחמת חובה שבקשר אליה אמר רבי יהודה "במלחמת חובה הכול יוצאים אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה"
  • מלחמת רשות, שהיא מלחמה שמטרתה הרחבת תחומה של המדינה מעבר לגבולות ארץ ישראל, מטעמים פוליטיים-תדמיתיים או כלכליים
  • לפני כל מצור ותחילת מלחמה בין במלחמת רשות ובין במלחמת מצווה, יש חובה לקרוא לשלום לאויב, ורק במקרה שהוא מסרב להשלים יוצאים למלחמה

ולמה בחרתי להתייחס לסוגיה זו הערב? כי פרשת השבוע מתחילה במלים:

"כִּֽי־תֵצֵ֥א לַמִּלְחָמָ֖ה עַל־אֹיְבֶ֑יךָ וּנְתָנ֞וֹ ה' אֱלֹהֶ֛יךָ בְּיָדֶ֖ךָ וְשָׁבִ֥יתָ שִׁבְיֽוֹ"

הפרשה ממשיכה: "וְרָאִיתָ֙ בַּשִּׁבְיָ֔ה אֵ֖שֶׁת יְפַת־תֹּ֑אַר וְחָשַׁקְתָּ֣ בָ֔הּ וְלָקַחְתָּ֥ לְךָ֖ לְאִשָּֽׁה. וַהֲבֵאתָ֖הּ אֶל־תּ֣וֹךְ בֵּיתֶ֑ךָ וְגִלְּחָה֙ אֶת־רֹאשָׁ֔הּ וְעָשְׂתָ֖ה אֶת־צִפָּרְנֶֽיהָ"

  • בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים?

* על פי פירוש אחד אפשר לטעון שהמטרה הייתה לתת לאישה זמן להתאבל על מצבה האומלל

* אך אמרו חז"ל במסכת קידושין: "לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע". כלומר, שהמטרה הייתה שהאישה הנמצאת בשבי תהיה פחות אטרקטיבית

אולי המסר המרכזי כאן הוא שהאויב הנו גם בן-אדם אשר נוצר בצלם, ויש גם לו זכויות. גם בַמלחמה יש גבול לַמוּתר גם כשאנו מנצחים