פרשת לך-לך – דבר תורה

 

פרשת לך-לך היא פרשה שכולנו מכירים, פרשה המתחילה עם קריאתו של האל לאברם לעזוב את משפחתו גם מבחינה גיאוגרפית וגם מבחינה אמונתית ולצעוד לקראת הארץ המובטחת ולהיות אבי האומה

"וַיֹּ֤אמֶר ה' אֶל־אַבְרָ֔ם לֶךְ־לְךָ֛ מֵאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ. וְאֶֽעֶשְׂךָ֙ לְג֣וֹי גָּד֔וֹל"

  • כמו בפרשת עקידת יצחק, אברם הנו הדמות הצייתנית אשר אינו שואל שאלות אלא רק מבצע את המשימה
  • ובכל-זאת קשה לו להאמין שהאל יקיים את הבטחתו ושהוא יֵיָעשה לגוי גדול. הוא שואל: "הַלְּבֶ֤ן מֵאָֽה־שָׁנָה֙ יִוָּלֵ֔ד וְאִ֨ם־שָׂרָ֔ה הֲבַת־תִּשְׁעִ֥ים שָׁנָ֖ה תֵּלֵֽד?"
  • אברם מוכן לוותר על הרעיון שיהיה לאשתו שרה בן, והוא מציע: "ל֥וּ יִשְׁמָעֵ֖אל יִחְיֶ֥ה לְפָנֶֽיךָ"
  • אך האל מתעקש ואומר לאברם: "אֲבָל֙ שָׂרָ֣ה אִשְׁתְּךָ֗ יֹלֶ֤דֶת לְךָ֙ בֵּ֔ן וְקָרָ֥אתָ אֶת־שְׁמ֖וֹ יִצְחָ֑ק וַהֲקִמֹתִ֨י אֶת־בְּרִיתִ֥י אִתּ֛וֹ לִבְרִ֥ית עוֹלָ֖ם לְזַרְע֥וֹ אַחֲרָֽיו"

אברהם לא התחשב בשרה אשתו, והיה מוכן לוותר על הרעיון שהיא תלד לו בן

  • הוא אינו מנהל את שיחתו עם האל בנוכחותה, והיא גם לא הייתה נוכַחַת כשהאל שינה את שמה משרי לשרה
  • ועל שינוי שמה כתוב: "שָׂרַ֣י אִשְׁתְּךָ֔ לֹא־תִקְרָ֥א אֶת־שְׁמָ֖הּ שָׂרָ֑י כִּ֥י שָׂרָ֖ה שְׁמָֽהּ.

וּבֵרַכְתִּ֣י אֹתָ֔הּ וְגַ֨ם נָתַ֧תִּי מִמֶּ֛נָּה לְךָ֖ בֵּ֑ן"

  • זה כאילו היא, כמו נשים רבות, נמצאת שָם רק כַאֲביזר בְסיפור אשר בו הגבר נמצא בַמרכז

לא פלא שאברהם היה מוכן לוותר עליה על מנת להציל את חייו. הרי כתוב:
"וַיְהִ֕י כַּאֲשֶׁ֥ר הִקְרִ֖יב לָב֣וֹא מִצְרָ֑יְמָה וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־שָׂרַ֣י אִשְׁתּ֔וֹ הִנֵּה־נָ֣א יָדַ֔עְתִּי כִּ֛י אִשָּׁ֥ה  יְפַת־מַרְאֶ֖ה אָֽתְּ. וְהָיָ֗ה כִּֽי־יִרְא֤וּ אֹתָךְ֙ הַמִּצְרִ֔ים וְאָמְר֖וּ אִשְׁתּ֣וֹ זֹ֑את וְהָרְג֥וּ אֹתִ֖י וְאֹתָ֥ךְ יְחַיּֽוּ. אִמְרִי־נָ֖א אֲחֹ֣תִי אָ֑תְּ לְמַ֙עַן֙ יִֽיטַב־לִ֣י בַעֲבוּרֵ֔ךְ וְחָיְתָ֥ה נַפְשִׁ֖י בִּגְלָלֵֽךְ"

  • מה הייתה תגובתה? אין לנו מושג. המקרא מסתיר אותה מאיתנו
  • התורה מספרת לנו: "וּלְאַבְרָ֥ם הֵיטִ֖יב בַּעֲבוּרָ֑הּ וַֽיְהִי־ל֤וֹ צֹאן־וּבָקָר֙ וַחֲמֹרִ֔ים וַעֲבָדִים֙ וּשְׁפָחֹ֔ת וַאֲתֹנֹ֖ת וּגְמַלִּֽים", אך מה עם שרה?!!!

זה לקח עַד לַמאה ב-13 עד אשר מישהו יקום לתקן את התמונה. כתב הרמב"ן: "ודע כי אברהם אבינו חָטָא חֵטא גדול בשגגה שהביא אשתו הצודקת במכשול עוון מפני פַחֲדוֹ פן יַהֲרגוּהו "

כידוע, הסידור האורתודוקסי מתייחס בתפילת העמידה רק ל"אלוהי אברהם, אלוהי יצחק ואלוהי יעקב", אך בלעדֵי שרה אמנו ההבטחה לאברם בתחילת פרשתנו לא הייתה מתגשמת