פרשת מסעי – דבר תורה

 

פרשת מסעי שאנו קוראים השבוע מביאה אותנו לסיומו של ספר במדבר. היא מסתיימת במלים: "אֵ֣לֶּה הַמִּצְוֹ֞ת וְהַמִּשְׁפָּטִ֗ים אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֧ה ה' בְּיַד־מֹשֶׁ֖ה אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל בְּעַֽרְבֹ֣ת מוֹאָ֔ב עַ֖ל יַרְדֵּ֥ן יְרֵחֽוֹ"

  • "עַ֖ל יַרְדֵּ֥ן יְרֵחֽוֹ" – בני ישראל נמצאים בעצם בסוף המסע הארוך והמייגע והגיעו לגבולות הארץ המובטחת

אך מה בדיוק היו הגבולות של הארץ הזאת?

  • לפי פרשת מסעי אנו לומדים שהגבול הדרומי עבר פחות או יותר דרך באר שבע: "וְהָיָ֤ה לָכֶם֙ גְּב֣וּל נֶ֔גֶב מִקְצֵ֥ה יָם־הַמֶּ֖לַח קֵֽדְמָה" – כלומר, הארץ לא כללה את הערבה עד אילת
  • הגבול המערבי היה כמובן מה שנקרא היום הים התיכון: "וּגְב֣וּל יָ֔ם וְהָיָ֥ה לָכֶ֛ם הַיָּ֥ם הַגָּד֖וֹל וּגְב֑וּל זֶֽה־יִהְיֶ֥ה לָכֶ֖ם גְּב֥וּל יָֽם"
  • הגבול הצפוני היה בלבנון, אולי דרומה מבירות, והגבול המזרחי עבר דרך הכינרת, נהר הירדן וים המלח, או כפי שכתוב: "וְיָרַ֣ד הַגְּבֻ֔ל וּמָחָ֛ה עַל־כֶּ֥תֶף יָם־כִּנֶּ֖רֶת קֵֽדְמָה. וְיָרַ֤ד הַגְּבוּל֙ הַיַּרְדֵּ֔נָה וְהָי֥וּ תוֹצְאֹתָ֖יו יָ֣ם הַמֶּ֑לַח זֹאת֩ תִּהְיֶ֨ה לָכֶ֥ם הָאָ֛רֶץ לִגְבֻלֹתֶ֖יהָ סָבִֽיב"

אבל גבולות חֶבלי ארץ אינם דבר קדוש או סטאטי

  • המונח "ארץ הקודש" או "קדושת הארץ" אינו מופיע אפילו פעם אחת בתנ"ך אלא ההתייחסות היא לָאָרץ המובטחת
  • יתר על כן, יש אפילו סתירות בתורה עצמה לגבי גבולות הארץ. הרי לפי הפרשה הבאה, פרשת דברים, הגבול הצפון-מערבי של הארץ הגיע עד לְמַה שנקרא היום טורקיה, הגבול הצפון-מזרחי היה נהר הפרת, שהוא בצפון-מזרח סוריה

מסתבר שאפשר היה גם לוותר על אֲדמות על מנת לקדם מטרות מסויימות. למשל, כתוב בספר מלכים א', שכאשר שלמה המלך בנה את בית המקדש הראשון בעזרתו של חירם מלך צור: "חִירָ֣ם מֶֽלֶךְ־צֹ֠ר נִשָּׂ֨א אֶת־שְׁלֹמ֜ה בַּעֲצֵי֩ אֲרָזִ֨ים וּבַעֲצֵ֧י בְרוֹשִׁ֛ים וּבַזָּהָ֖ב לְכָל־חֶפְצ֑וֹ אָ֡ז יִתֵּן֩ הַמֶּ֨לֶךְ שְׁלֹמֹ֤ה לְחִירָם֙ עֶשְׂרִ֣ים עִ֔יר בְּאֶ֖רֶץ הַגָּלִֽיל"

יתר על כן, על פי המשנה גבולות הארץ לצורך השמיטה היו "כל שהחזיקו עולי בבל מארץ ישראל ועד כזיב"

  • מעניין להשוות בין גבולות הארץ בימי יהושע לגבולות הארץ שהחזיקו עולי בבל בימי עזרא הסופר

מסתבר שבסופו של דבר הארץ אינה דבר מוגדר, ואפשר היה להיות גמישים בעניין. האדמה עצמה אינה מגדירה מה הם גבולותיה ואיזה חלק הוא קדוש אלא תושביה על ידי מעשיהם. ואם שֵם הפרשה היא "פרשת מסעי" אז על כל אחת ואחד לקבוע מהי האמת שאליה הוא נוסע