פרשת מסעי – דבר תורה

 

בשבוע שעבר בפרשת פנחס קראנו על איך בנות צלפחד פנו למשה בבקשה שתהיה גם להן כנשים זכות ירושה:

"וַֽתַּעֲמֹ֜דְנָה לִפְנֵ֣י מֹשֶׁ֗ה וְלִפְנֵי֙ אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְלִפְנֵ֥י הַנְּשִׂיאִ֖ם וְכָל־הָעֵדָ֑ה פֶּ֥תַח אֹֽהֶל־מוֹעֵ֖ד לֵאמֹֽר. אָבִינוּ֘ מֵ֣ת בַּמִּדְבָּר֒ … וּבָנִ֖ים לֹא־הָי֥וּ לֽוֹ. לָ֣מָּה יִגָּרַ֤ע שֵׁם־אָבִ֙ינוּ֙ מִתּ֣וֹךְ מִשְׁפַּחְתּ֔וֹ כִּ֛י אֵ֥ין ל֖וֹ בֵּ֑ן תְּנָה־לָּ֣נוּ אֲחֻזָּ֔ה בְּת֖וֹךְ אֲחֵ֥י אָבִֽינוּ"

  • משה רבנו הביא את בקשתן לפני ה', אשר הגיב: "כֵּ֗ן בְּנ֣וֹת צְלָפְחָד֘ דֹּבְרֹת֒. נָתֹ֨ן תִּתֵּ֤ן לָהֶם֙ אֲחֻזַּ֣ת נַחֲלָ֔ה בְּת֖וֹךְ אֲחֵ֣י אֲבִיהֶ֑ם וְהַֽעֲבַרְתָּ֛ אֶת־נַחֲלַ֥ת אֲבִיהֶ֖ן לָהֶֽן"

זה נשמע כמו ניצחון והענקת שוויון זכויות לנשים, אך זה לא סוף הסיפור, כי כתוב:

וַֽיִּקְרְב֞וּ רָאשֵׁ֣י הָֽאָב֗וֹת לְמִשְׁפַּ֤חַת בְּנֵֽי־גִלְעָד֙ בֶּן־מָכִ֣יר בֶּן־מְנַשֶּׁ֔ה מִֽמִּשְׁפְּחֹ֖ת בְּנֵ֣י יוֹסֵ֑ף ואמרו:

"וְ֠הָיוּ לְאֶחָ֞ד מִבְּנֵ֨י שִׁבְטֵ֥י בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֘ לְנָשִׁים֒ וְנִגְרְעָ֤ה נַחֲלָתָן֙ מִנַּחֲלַ֣ת אֲבֹתֵ֔ינוּ וְנוֹסַ֕ף עַ֚ל נַחֲלַ֣ת הַמַּטֶּ֔ה אֲשֶׁ֥ר תִּהְיֶ֖ינָה לָהֶ֑ם וּמִגֹּרַ֥ל נַחֲלָתֵ֖נוּ יִגָּרֵֽעַ"

  • כלומר, אם בנות צלפחד יתחתנו עם בני זוג משבט אחר, הנחלה תעבור לשבט אחר
  • ולכן קבע אלוהים: "לֹֽא־תִסֹּ֧ב נַחֲלָ֛ה מִמַּטֶּ֥ה לְמַטֶּ֣ה אַחֵ֑ר כִּי־אִישׁ֙ בְּנַ֣חֲלָת֔וֹ יִדְבְּק֕וּ מַטּ֖וֹת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל"
  • כלומר, הכול טוב ויפה כל עוד האישה תתחתן עם אדם מאותו שבט, כדי שהנחלה לא תעבור לשבט אחר!

אך לא היה מדובר בדרישה שבנות צלפחד יקחו בני זוג מאותו שבט, כי כתוב בתלמוד במסכת בבא בתרא:

"אמר רב יהודה אמר שמואל: בנות צלפחד הותרו להינשא לכל השבטים, שנאמר: לטוב בעיניהם תהיינה לנשים. אלא מה אני מקיים 'אך למשפחת מטה אביהם תהיינה לנשים'? עצה טובה הִשיאן הכתוב, שלא יינשאו אלא להגון להן"

מסיפור בנות צלפחד אנו למדים, בין היתר, שכשמחוקק (ואפילו מחוקק מוכשר כאלוהים) נתקל בבעיות מוסריות ונדחק להציע להן פתרון