פרשת מקץ – דבר תורה

 

פרשת מקץ שאנו קוראים השבוע היא הפרשה אשר בה אנו שומעים על חלומותיו של פרעה מלך מצרים

  • ראשית אנו שומעים על "שֶׁ֣בַע פָּר֔וֹת יְפ֥וֹת מַרְאֶ֖ה וּבְרִיאֹ֣ת בָּשָׂ֑ר" ועל "שֶׁ֧בַע פָּר֣וֹת אֲחֵר֗וֹת עֹל֤וֹת אַחֲרֵיהֶן֙ מִן־הַיְאֹ֔ר רָע֥וֹת מַרְאֶ֖ה וְדַקּ֣וֹת בָּשָׂ֑ר … וַתֹּאכַ֣לְנָה הַפָּר֗וֹת רָע֤וֹת הַמַּרְאֶה֙ וְדַקֹּ֣ת הַבָּשָׂ֔ר אֵ֚ת שֶׁ֣בַע הַפָּר֔וֹת יְפֹ֥ת הַמַּרְאֶ֖ה וְהַבְּרִיאֹ֑ת"
  • ולאחר מכן אנו קוראים על "שֶׁ֣בַע שִׁבֳּלִ֗ים עֹל֛וֹת בְּקָנֶ֥ה אֶחָ֖ד בְּרִיא֥וֹת וְטֹבֽוֹת. וְהִנֵּה֙ שֶׁ֣בַע שִׁבֳּלִ֔ים דַּקּ֖וֹת וּשְׁדוּפֹ֣ת קָדִ֑ים צֹמְח֖וֹת אַחֲרֵיהֶֽן. וַתִּבְלַ֙עְנָה֙ הַשִּׁבֳּלִ֣ים הַדַּקּ֔וֹת אֵ֚ת שֶׁ֣בַע הַֽשִּׁבֳּלִ֔ים הַבְּרִיא֖וֹת וְהַמְּלֵא֑וֹת"

כידוע, סיפר פרעה ל"כָל־חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֖יִם וְאֶת־כָּל־חֲכָמֶ֑יהָ … אֶת־חֲלֹמ֔וֹ", אך כתוב לאחר מכן: "וְאֵין־פּוֹתֵ֥ר אוֹתָ֖ם לְפַרְעֹֽה"

  • למה לא ידעו לפתור אותם? האם החרטומים היו פחות חכמים מיוסף אשר יידע לפתור אותם, או אולי הייתה סיבה אחרת? הסביר רש"י: "פותרים היו אותם, אבל לא לפרעה, שלא היה קולן נכנס באזניו, ולא היה לו קורת רוח בפתרונם"
  • אם כן, לפי רש"י, היו מספר אפשרויות: או שפרעה לא היה מוכן או מסוגל לקבל את הפירושים שלהם, או שהחרטומים ביקשו להסתיר ממנו את האמת כדי להגן עליו, או אולי כי הם חששו ממה שהיה יכול להיות תגובתו
  • לפעמים אנו לא מספרים לאדם את כל האמת על מנת להגן עליו, אך על ידי כך אנו לא בהכרֵחַ עושים לו טובה
  • אין כמו הרופא המתמודד עם הדילמה הזאת, על האם לספר המטופל את כל האמת גם כשהיא עגומה או להשאיר לו תקווה
  • לפעמים נכון לשקר. מנהג הוא לומר שהכלה יפה. אך מה אם זה לא נכון? כתוב במסכת דרך ארץ: "בית שמאי אומרים: 'כלה כמות שהיא'. הרי כתוב 'מִדְּבַר־שֶׁ֖קֶר תִּרְחָ֑ק'. ובית הלל אומרים: 'כלה נאָה וחסודה'…. מכאן אמרו חכמים, שתהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריוֹת"

בניגוד ל"כָל־חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֖יִם וְאֶת־כָּל־חֲכָמֶ֑יהָ", יוסף סיפר לפרעה את האמת:

"שֶׁ֧בַע פָּרֹ֣ת הַטֹּבֹ֗ת שֶׁ֤בַע שָׁנִים֙ הֵ֔נָּה…. וְשֶׁ֣בַע הַ֠פָּרוֹת הָֽרַקּ֨וֹת וְהָרָעֹ֜ת הָעֹלֹ֣ת אַחֲרֵיהֶ֗ן שֶׁ֤בַע שָׁנִים֙ הֵ֔נָּה…. הִנֵּ֛ה שֶׁ֥בַע שָׁנִ֖ים בָּא֑וֹת שָׂבָ֥ע גָּד֖וֹל בְּכָל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם. וְ֠קָמוּ שֶׁ֨בַע שְׁנֵ֤י רָעָב֙ אַחֲרֵיהֶ֔ן"

פרעה מלך מצרים הקשיב ליוסף ועל ידי כך הציל את ארצו וגם את משפחתו של יוסף אשר ירדה למצרים

צריך לדעת מתי נכון להסתיר את האמת, מתי נכון לספר אותה ומתי נכון לקבל אותה. אם המפקדים היו מסוגלים להקשיב להתרעות של התַצפיתָניות היינו היום במקום אחר